Bra jobbat igår!

Här kommer svaren på pubkvällens quiz.

När skolan lades ned? Som vi fick veta under kvällen var det när Bosse i Prästgården gick ut. Efter det behövdes den inte mer. Året var 1967 och samma år gifte sig Elvis Presley med Priscilla. Men det visste det flesta av er.

Frågorna med bilderna som skulle in på kartan var enkel. Nästan alla grupper hade alla rätt, även om Öbergs byggnation placerades i Bergesta av någon grupp. Muren i kurvan man åker igenom när man åker från byn till vägvisen hade någon grupp satt i Möjbro. Men i övrigt verkar det som att ingen i Hagby brukar behöva åka vilse.

Bilden på den vid det laget ganska gamla Stig Engvall vid majbrasan satte de flesta grupper. Någon trodde att det var hans bror Martin och någon att det var Holger Lindblom.

De flesta hade också rätt i att det var Berit Lind som satt vid orgeln och som kände det i tårna när hon närmade sig runstenar.
Berit Lind var också den kraft som låg bakom Hagbybarnens framträdanden. Några grupper hade ingen aning om detta, men det får vi försöka förlåta dem.

De flesta visste även att Upplands största bautasten står i en hage på Ekbolanda – den som ligger till vänster om gården (om man kommer från Filke). Under hembygdsföreningens utflykt dit fick vi även se en smörskål i skogen. Eller vad det nu hette. Gå med i hembygdsföreningen så kan du fråga någon kunnig.

Det var 1983 som kommunen ville sälja bygdegården. Många hade dock inte så god koll på den dåvarande kursen för t-shirts, men enligt annonsen på sidan från UNT kostade de 17:90 på H&M. Är det dags att skaffa en ny t-shirt förresten?  I så fall kan du köpa en sådan från hembygdsföreningen, med tryck från nya runstenen på.

På frågan om vad för skatt som 1916 föreslogs kommunalstämman så hade de allra flesta fel. Ni trodde att det var åkerskatt. Men nej. Det var skatt på hundar som Carl Vilhelm Johansson föreslog.

Däremot gissade de flesta rätt på nästa fråga: Det var hos handlare Lindberg som byns fattiga barn skulle hämta sin rågkaka och mjölk. För den som inte visste det föreställde bilden hans hus dagen efter att det brann ner.

När det gällde hur Torbjörn Brunnberg hälsade Astrid Lindgren var det helt uppenbart många som inte var där. Det första han sade var ”Håll käften hundjävlar!”.

Likaså var det inte så många som visste att prästgårdsarrendatorn ledde brandsläckningen från logtaket. Man kan ju tycka att kommunalrådet som tack för denna insats borde ha gillat hans förslag på hundskatt tre år senare. Jodå, det är samma person. Hur det gick till att UNT rapporterade att det var kommissarie Vennström i Vallby som ledde släckningsarbetet förtäljer inte historien.

Rättsfallet med koppling till Eka då? Här gissade de flesta på att överstelöjtnad von Ehrenheim hade med saken att göra men i själva verket var skandalen att två kvinnor hade ingått äktenskap. Det som hände var att de lärt känna varandra under sin gemensamma tjänstetid på Eka. När de gifte sig utgav sig en av dem för att vara man och de levde samman under ett år innan det avslöjades att ”Anders Magnus” i själva verket var döpt till ”Anna Maria”. Läs mer: https://stockholmslansmuseum.se/app/uploads/2017/01/tvenne_pigor_artikel.pdf

Avslutningsvis var det så sent som 1957 som kyrkan elektrifierades. Många gissade att de på Ekbolanda inte alls hade fällt ett träd över en högspänningsledning detta år. Men jodå, det lyckades de åstadkomma med kortslutning som följd. Sedan var det många som trodde att det väl ändå inte pågick en maskeradbal på Hillinge detta år. Men även detta skedde. På Hillinge fanns på den tiden en dansbana på en ö ute i en åker, fick hembygdsföreningens utsände veta i kön till hamburgarna. Emellertid flyttades dansandet senare närmare gården eftersom dansbanan råkade brinna upp. Parentetiskt kan sägas att det egentligen aldrig blev så värst mycket maskerad av det hela eftersom det var så få som hade vågat klä ut sig. Själva maskerad-dansandet kom inte igång förrän så sent som vid midnatt och då hade många redan gått hem.

Om vi nu ska försöka återgå till svaret på frågan var det endast få under pubkvällen som trodde att de på Bergesta hade koll på sina kor. Rätt svar var att det som inte hände 1957 var att Bergestas kor rymde till kyrkogården. Vi hoppas att Brolins heder med detta är upprättad.

Tack för era insatser!

Hagby Hembygdsförening