I fredags var vi närmare 70 medlemmar som firade föreningens första 40 år i  Villa Adolfsbergs slottslika miljö. Med nostalgiska foton, härlig mat, trevliga samtal och fin underhållning av Lilla Essingebon Patrik Stenberg med ackompanjatör Krister Lundkvist.Image

Vid hemgång fick alla vår nyskrivna jubileumsskrift "En hembygdsförening i tiden - de första 40 åren". Den är på 28 rikt illustrerade sidor och berättar vad som hänt på öarna och i föreningen under dessa år. Naturligtvis får ni alla den. För att undvika stora portokostnader (30 kr/ex) så ber vi alla som har möjlighet att hämta ett eller några exemplar antingen hos bageriet Lilla Mamsen, Essinge Brogata 15, på Lilla Essingen eller hos frisören Salong Kassar, Badstrandsvägen 29 på Stora Essingen. Du som inte har möjlighet att hämta skriften själv kan skicka ett mail till mig så ska vi se till att du ändå får ett ex.
Och hjälp oss att sprida skriften till grannar och vänner som reklam för föreningen!

Image

Här finner vi rubriker som: Vad har hänt på våra öar de senaste 40 åren?, Några glimtar från förenings historia, Arrangemang för medlemmar och andra, Utflykter, Studiebesök, Föredrag, Film och musik, Restaurangbesök, Vi firar valborg, advent och jul, Essingedagarna, Hembygdsföreningen uppmärksammar och hyllar (Essingepriset), Dokumentera och visa öarnas historia, Arkivera för tillgänglighet och framtid. Allt rikligt illustrerat.

Image

Nu tar vi i styrelsen det lite lugnare ett tag efter Essingedagar och firande och återkommer med nästa arrangemang - ett besök på Strindbergsmuseet - 23 november kl 15.00. Mer information kommer i sinom tid. Vi förmedlar naturligtvis under tiden som vanligt inbjudningar till våra samarbetspartners många arrangemang.
Och i helgen kan de idoga, kunniga och lyckliga som fått vinster i quizpromenaderna räkna med en påringning.
Hösthälsningar Claes-Göran Borg

Essingeöarnas Hembygdsförening