Vid ett extrakallat styrelsemöte har beslutats att Samfundet ska stödja förslaget om att anordna formel 1 i Djursholm 2028.

Svenska Motorsportförbundet har ansökt om att Sverige ska stå som värd för ett F1-lopp under 2028 till minne av Ronnie Pettersson, och en liten arbetsgrupp med representanter från Danderyds kommun, lokala näringslivet och några svenska huvudsponsorer har gjort en första bedömning av möjligheterna att förlägga tävlingen till Djursholm. Förutsatt en fortsatt positiv inställning från det internationella förbundet FIA kommer planeringsarbetet nu gå in i nästa fas. Tanken är att loppet utformas som ett stadslopp liknande det kända racet i Monaco. Farterna blir lägre och möjligheterna bättre för publiken. En stor del av banan kommer gå längs med vattnet i Djursholm. Vendevägen kommer vara start- och målraka med hastigheter upp mot 300 km/h och här kommer de flesta åskådarläktarna finnas. Styrande villkor är dock att arrangemanget kan utformas säkert och miljömässigt hållbart och att skattebetalarna inte ska beröras. Motorsportförbundet har bedömt Djursholms förslag som det mest genomarbetade i konkurrensen med andra kandidater (bl a Saltsjöbaden).

"Vi ser att ett F1-lopp i vackra Djursholm kommer vara en fantastisk möjlighet att både stödja det lokala näringslivet och skapa stort intresse för vår hembygd." sa Samfundets ordförande vid presskonferensen på Djursholms slott på måndagen (2024-04-01).

Världsmästare Max Verstappen snart på Strandvägen

Djursholms Forntid och Framtid, Samfundet