Danderydsdräkten 70 år – 2024

Folkdräkten för Danderyd, Enebyberg, Djursholm och Stocksund – Danderydsdräkten – fyller 70 år och det vill vi fira inom kommunen genom att hitta alla dräktdelar.

Danderydsdräkten – för varje kommundel

Danderydsdräkten för kvinnor var unik för varje kommundel Stocksund, Danderyd/Enebyberg och Djursholm i form av silverbroscher och väskor. Det är inte ett lätt arbete, trots en gedigen forskning från Suzanne Åkerhielms sida. Hon har samarbetat med Skansens klädkammare, Nordiska museet, Danderyds arkivförening, Danderyds hembygdsförening, Danderyds folkdanslag och Danderyds slöjdgille och samtidigt byggt upp ett stort kontaktnät bland nuvarande och tidigare dräktbärare.

Efterlysningar gav resultat

Efterlysningen i Mitt i Danderyd vecka 4 2024 och TV4 Efter fem – Sverigesvepet den 1 februari 2024 ledde till att den omtalade damen hittade Stocksundsväskan – Suzanne blev oerhört glad (!) men letandet fortsätter för fullt efter de sista pusselbitarna.

Främst går jakten efter Stocksunds-broschen, via fotoalbum (Stocksunds-dräkter med broscher vid bluskragen). Ännu inget napp varken som skiss, fotografi eller fysisk brosch. Därför tänkte Suzanne här med utlysa en tävling i tidningen med syfte att återskapa broschen.

Tävling!

I juryn har Suzanne försökt hitta sockendräktskommitténs barn som många är aktiva i liknande eller samma förening idag. I övrigt försökt knyta till sig samma föreningar som sockendräktskommittén samlade för att ta fram Danderydsdräkten 1950–1954, dvs. lokaltidningen, kyrkoherden och ideella föreningar inom Danderyds kommun. Eftersom vi har en folkdräktsintresserad ordförande i kommunstyrelsen är hon också med i juryn.

1. Suzanne Åkerhielm syr och forskar om Danderydsdräkten,
  2. Ninna Birkoff, Biträdande kyrkoherde, Danderyds församling,
  3. Hanna Bocander, ordförande kommunstyrelsen, Danderyds kommun,
  4. Franciska Sieurin-Lönnqvist, kulturansvarig, Danderyds Hembygdsförening,
  5. Marika Lönnroth, styrelsen, Stocksunds hembygdsförening Amorina,
  6. Monica Frumerie, ordförande Danderyds arkivförening,
  7. Anne Banér, ordförande Samfundet Djursholms forntid och framtid,
  8. Ebba Hermelin, styrelsen, Enebybergs gårdsförening, fd ”Ebba&Cissi Dressmakers” (som förnyade hovdräkten på 1980-talet), fd Skansens klädkammare,
  9. Marie-Louise Rygaard dotter till fd ordf Danderyds slöjdgille (1950-1953) och sockendräktskommitténs Britta Wingqvist (gick ur tiden 1995),
  10. Ewa Kraus, dotterdotter till Selma Brozén (gick ur tiden 1990) f.d. Enebybergs slöjdgille som vävde tyget till 100–200 dräkter i mer än 20 år (1954–1978),
  11. Anna Brennwald, sondotter till sockendräktskommitténs Selma Brozén,
  12. Eva Bergquist, dräktrådet, Danderyds folkdanslag,
  13. Brittmari Sörnell, fd Gullfaxe AB,
  14. Maud Hoffstedt, fd Danderyds Lotta kår och dotter till Clary Hoffstedt (gick ur tiden 2008) som var aktiv i Röda korset Djursholm,
  15. Monica Uggla, Röda korset, Stocksund, dotter till Birgit Uggla (gick ur tiden 2008), Stocksunds husmodersförening.
  16. Charlotte Alexandersson, dotter till Carola ”Calle” Randall-Edström (gick ur tiden 2008) ordf sockendräktskommittén när dräkten lanserades 1954 och var aktiv i Röda korset, Djursholm,
  17. Krister Alm, fil.kand. i etnologi och läkare, ättling till Djursholms stads grundare Henrik Palme.

Tävlingens vinnare kommer erhålla Amorinas styrelses varma tack. Tanken är att juryns vinnande bidrag kommer utgöra ett dräktsmycke till Stocksundsdräkten och därmed blir broschen en del av Danderyds kulturarv.

Läs mer om tävlingen i Mitti

Låt fantasin flöda och inkom med ditt förslag (senast 1 maj, 2024)

• Skicka bild och eller skiss på ditt bidrag till [email protected].
  • För inspiration publicerar vi igen Danderydsbroschen och Djursholmsbroschen samt deras köpingars vapen som gällde innan kommunsammanslagningarna, år 1971.
  • Önskvärt från juryn är att Stocksunds-broschen har kopplingar till Stocksunds-väskan med broderier av gula timmerstockar med silverlänkar emellan hämtat ur Stocksunds köpings vapen som gällde 1955–1966.

Stocksundsväskan på fotot nedan är enligt källor det första exemplaret av Stocksundsväskan:

BROSCH

VÄSKA

VAPEN KÖPING/STAD

Danderydsbrosch –
Oval ring inneslutande eklöv och ekollon med hängande fiskar.

Foto: Elin Petrova

Danderydsväskan — Väskklämma med heraldisk tudorros. Eklöv och ekollon.

Foto: Elin Petrova

Danderyds köpings vapen – Eklöv, ekollon och fisk.

Källa: Wikipedia

Djursholmsbrosch –
3 heraldiska tudorrosor.

Foto: Jesper Blomquist

Djursholmsväskan –
Mörkblått tyg med tre heraldiska röda tudorrosor, möjligen en klämma upptill. Skiss från år 1962.

Källa: Danderyds arkivförening

Djursholms stads vapen – Silverpil på röd grund från Banérs hjärtvapen samt 3 heraldiska tudorrosor som symbol för trädgårdsstaden.

Källa: Danderyds kommun

TÄVLING!

Stocksundsbrosch – Kom med ett förslag!

Eller har du en brosch i gömmorna som ser ut som Stocksunds köpings vapen?

Stocksundsväskan – 3 gula stockar med silverflänsar emellan på blå grund.

Foto: Suzanne Åkerhielm

Stocksunds köpings vapen – 3 gula stockar med silverflänsar emellan på blå grund.

Källa: Wikipedia

Täby 21 mars 2024 /Suzanne Åkerhielm
Källor: Danderyds arkivförening och Danderydsdräkten, Ulla-Britt Ödarp, 1979,

Danderyds Hembygdsförening