Sveriges första lokala brandordning beslutades redan 1288 i Jönköping, men räddningstjänsten
 Räddningstjänst är enligt lagen om skydd mot olyckor ett samlingsbegrepp för "de räddningsinsatser som staten eller kommunen skall svara för vid olyckor eller överhängande fara för olyckor för att hindra och begränsa skador på människor, egendom eller miljö". Fram till 1944 var räddningstjänst ett eget begrepp vid sidan om befolkningsskydd men man samlade då begreppen under namnet civilförsvar.
I Bottnaryd har vi hjärtstartare och det finns precis vid lokalen vi använder varje onsdag.  Då kom Emil från räddningstjänsten Jönköping och tränade oss på vad vi skulle göra om det var en incident.  Det var en spänande onsdag morgon i december!

Källor: locum.se, wikepedia,

Bottnaryds Hembygdsförening