Algutsrum är utsedd till årets Ölandsby 2023.
Den 15 september utsågs Algutsrum till årets Ölandsby. Motivering "Vi jobbar tillsammans". Vid marknadsplatsen samlades några Algutsrumsbor med hembygdsföreningens ordförande Eva Wallander för att ta emot beskedet officiellt från Lotta Sjöberg, Årens ölänningar och Leo Eriksson, representerar juryn för Årets Ölandsby. Det finns ett gott samarbete mellan Idrottsföreningen, Skytteföreningen och Hembygdsföreningen. Många aktiveteter äger rum såsom sommar och höstmarknad, julmarknad, skördefest m m.
I Algutsrums finns kyrkan med församlingshem - Rydberggården, förskola, Gårdsbutiken Stenladan, Blomsteraffär m m.
Vid invigningen av Skördefesten i Grönhögen den 27 december lämnar Grönhögen stafettpinnen till Algutsrum.

Lindberggården
Marknadsbodar