Nu kan vi äntligen känna att vi är färdiga med vår restaurering.

Projektet startades under 2019, med att ta in offerter och söka bidrag från Länstyrelsen och Jordbruksverket. Som antikvarisk expert har vi anlitat Karin Lundberg Västarvet.
Beslutet om projektansökningarna försenades dock på grund av pandemin, i väntan  på beslut jobbade kommittén för Kärleken vidare. Kommittén har träffat på måndagskvällar under sommarhalvåret under de 3 år som projektarbetet pågått.

Nedan finns projektbeskrivningen, (som var underlag för bidragsansökningarna) över de arbeten som borde göras. Det visade sig under arbetets gång att stugan var i sämre skick än vad vi tidigare trott. Vilket innebar att vi fått byta golv, delar av klädseln på stuga och fähus. Dessutom har vi byggt ett handikappanpassat utedass.
När vi nu har summerat alla kostnader och utlägg som vi haft under projektet, kan vi konstatera att de bidrag vi fått täcker samtliga kostnader

Tack till bidragsgivarna Länstyrelsen, Jordbruksverket och inte minst Sparbanksstiftelsen.
Samt ett stort tack till alla de medlemmar i föreningen, som hjälpt till olika sätt under projekttiden. Utan er hjälp och ideella arbete hade detta inte varit möjligt.

Beskrivning av objekt/projekt/åtgärder

Torpet Kärleken är en Ryggåsstuga från 1700-talet. Den var en av tre ryggåsstugor som låg i området. Tron, Hoppet och Kärleken. Tron och Hoppet är sedan länge borta men Kärleken består.

Torpet var bebott fram till 1930. Öxnevalla kommun ägde sedan stugan fram till 1940 då den skänktes till JUF, Jordbrukarnas Ungdomsförbund. Den användes flitigt av JUF som klubbstuga och museum under åren. När verksamheten avtog och medlemsantalet sjönk, fattade JUF beslutet att överlåta stugan och dess skötsel, 2016, till Horred, Istorp och Öxnevalla hembygdsföreningen

Vårt mål med Torpet Kärleken:

Att: det skall bevaras för kommande generationer då det är en viktig del av vår historia.

Att: Anpassa området så det blir tillgängligt för alla, även barn och rörelsehindrade skall känna att de är välkomna.

Att: Stugan och omgivningens miljöer bevaras

Att: Platsen åter kan bli ett intressant besöksmål för bl.a. skolklasser.  Där de kan se och uppleva hur många människor på landsbygden levde under denna tid.

Vår förhoppning är att vi under 2020 skall rusta upp i och runt stugan så att den blir en del av våra övriga verksamheter.

Tidigare har vi Hembygdsgården Haralds med museum, Kilastugan med museum båda i Horred samt skvaltkvarnen i Ekarebo som finns i Istorp.

Vi har öppet hus under tre veckor varje sommar och vid andra arrangemang under året, midsommar är ett av dessa. Övrig tid finns det möjlighet att boka visning/guidning

Våra visnings objekt sköts och drivs av 7 olika kommittéer, dessa är direkt underställda styrelsen.

Arbeten som skall utföras

Taket på stugan har tegel, som är i dåligt skick, sönder vittrat/frusit. Taket är ca 42 kvadrat och har ca.600 en kupigt tegel. Undertaket verkar vara i bra skick.

Byte av taktegel och vindskivor. Putsa murstock och spis. Montera matchande hängrännor för att avleda vattnet från fasaden. Byte av brädpanel där det behövs. Rensa runt stensättningen för att avleda vatten.

Ladugården har spåntak som är i mycket dåligt skick. ca 42 kvadrat. Syllen på framsidan mot huset är rutten och har sjunkit något, åtgärdas. Vindskivor och en del panel får bytas. Montera matchande hängrännor för att avleda vatten.

Renoveringen av tak, skorsten/spis och delar av panel har vi beslutat lägga ut till någon av de firmor vi tidigare haft ett gott samarbete med.

Det blir naturligtvis mycket annat i och kring byggnaderna som måste åtgärdas, detta har vi tänkt göra i egen regi inom föreningen. Ex. skall vi ersätta det Smålands staket som stått runt stugan.

L-G Bengtsson

Horreds, Istorps och Öxnevalla Hembygdsförening