Om oss

Yttersta hälsar dig välkommen till vår by och vår hembygdsförening. Vilka är vi och vad gör vi ? Häng med så ska vi berätta. Ibland hittar vi på nåt kul och lite bus och ibland gör vi absolut ingenting, alltså ungefär som folk är mest. Men vi börjar med en beskrivning av stället vi bor på.

Tre mil nordväst om Piteå ligger Yttersta naturskönt vid Lillpiteälven. Byn har ett tjugotal hushåll med femtiotalet boende varav tiotalet barn och ungdomar i åldern 5-15 år. Det är här som det flacka kustlandskapet möter det böljande och kuperade inlandet. Lillpiteälven drar sitt blåa band genom landskapet ömsom stilla, ömsom brusande och delar byn i en nordlig och i en sydlig del. Här finns goda möjligheter till både avkoppling och aktiviteter allt med naturen som närmsta granne. Vi hoppas och tror att vår by har hög trivselfaktor både för barn, ungdomar och vuxna. Det är vi stolta över.

Image

Vi är så stolta att vi utsett oss till årets by - alla år dessutom. När ingen annan gör det får vi göra det själva. Fiffigt va, eller hur ? Men grunden till framgång är att man är ödmjuk, tror på det man gör och låter så många som möjligt vara delaktiga. Vi är inte bäst på något sätt men det finns inget annat ställe vi skulle vilja bo på än just här.

Hembygdsföreningen

Ytterstfors byamän hade den 11 februari 1952 ett möte beträffande skolstyrelsens villkor för att man skulle få överta skolhuset som byns samlingslokal. Skolstyrelsens krav var att man inför ett eventuellt övertagande bildade en hembygdsförening och byamännen beslutade då att bilda en sådan förening. Protokollet från detta möte finns att beskåda på utställningen i hembygdsgården. Detta är starten för Yttersta hembygdsförening.

Vi är en liten förening med cirka femtiotalet medlemmar och som alla andra så vi gör så gott vi kan. Under åren så har det blivit en del arrangemang, publikt valborgsfirande och julfest för medlemmar brukar vara årligen återkommande aktiviteter.  Däremellan brukar det bli något ytterligare arrangemang. Värt att nämna är två större händelser, Hemvändardagen 1985 där alla med anknytning eller koppling till Yttersta bjöds in och Ytterstadagen 2015 då hembygdsgården fyllde 60 år. Vi vill försöka stärka samhörigheten mellan människor med arrangemang där så många som möjligt är delaktiga. Mycket kretsar kring hembygdsgården som ändå är navet i verksamheten. En viktig uppgift är också att underhålla fastigheten så den finns kvar för framtida generationer.

Vision

Vår vision är att öka förståelsen och respekten mellan generationer och skapa en levande hembygd öppen för alla. Ledord är omtanke, delaktighet och gemenskap samt stolthet. Stolthet över bygden vi bor i och att vara goda ambassadörer för landsbygdens folk och natur.

 Yttersta 123, 946 92 LILLPITE
 070-328 12 22[email protected]