Ubbe

Ubbe

Ja, det är han som pryder den södra infarten till Vittsjö men statyn
påminner också om en historisk tid med mycket krig och vedermödor.

Ubbe hette Simonsen i efternamn och levde på mitten av 1600-talet.
Man vet att han var bonde och hade sin egen gård i Stora Frösboholma strax utanför Vittsjö. Ubbe var allt en snapphane men från början höll han sig god med den svenska kronan och hjälpte till att anklaga sina egna för olika former av förräderi och andra brott. Något hände kanske som gjorde att han ändrade sida och blev en "äkta" snapphane som höll sig ute i skogen på lur mot fienden. Vad det var som hände som gjorde att han bytte sida kan det bara spekuleras i, ett par olika berättelser finns men det är bara Ubbe som bär på den verkliga sanningen.

En riktig krigare och ekonomisk man var han nog i alla fall för det sägs att han sköt ihjäl tre stycken på samma skott.

Flera olika böcker finns där man kan läsa mer om Ubbe om man är intresserad, en bok är Göingehövdingen. Boken, som är en roman, ger en bild av hur det kan ha varit samt ett färgstarkt porträtt av Ubbe.

Källa till text och även bilden av Ubbe är hämtad ur Vittsjöboken
skriven av Claes Ruderstam.

Wittsjö Hembygdsförening

Skapad av: (2012-01-21 15:47:46) Kontakta föreningen