Så var det dags för hembygdsföreningens sista programpunkt för året nämligen Julstuga i museet, den gamla skolan. Det hade fallit lite snö under natten, men det mesta hann tyvärr tina bort till eftermiddagen. Men många besökare hittade hit ändå och välkomnades av brinnande och kanske värmande eldkorgar. Till barnens stora glädje hade Torpar-Lars med sig två får som de fick klappa. En gran-getabock med belysning tillverkad av Lasse Ivansson stod vid ingången tillsammans med en liten julgran.  Bocken var vinst i ett lotteri. Här ute kunde man också inköpa vackra dörrkransar, tillverkade av bl a Anette Jonsson och Kire Malmberg Sagergrim. I hallen möttes man av en doft av glögg och pepparkaka, som alla fick smaka om man så önskade. Marita Gutrad sålde också  bl a Lussekatter och godis. I köket fanns det hembakta bullar och kakor, som serverades av Gunilla Bengtsson, Ingrid Johansson och Solveig Andersson. Från skolsalen hördes julmusik av Boel Bengtsson och hennes döttrar Marie och Malin utökade med flera sångare och spelmän, dv s  Hembygdsföreningens Sånggrupp. Det blev många välkända julsånger. Kjell-Uno Ögren höll i trådarna denna dag och manade till stor tystnad när Olof Lunnergård läste Rydbergs Tomten. Fantastiskt att kunna alla dessa verser utantill! Karin Persson sålde lotter, som gick åt som smör i solen. Det var både  ett vanligt lotteri med många fina vinster men också lotteri på Julbocken. Här i skolsalen kunde man också inköpa flätade gräskorgar, snidade fåglar i trä, julpynt från Ukraina och handmålat porslin. Här fanns också Tomtemor, som barnen kunde prata med, medan de målade fina julkort. Det var Teaterföreningen som höll i detta och de berättade också om deras program. Många glada skratt hördes och man trivdes och hade en mysig eftermiddag tillsammans. Till sist var det dags för dragning i gran-bockslotteriet. Den lyckliga vinnaren var nr 13 Leontine Forssblad. Grattis! Jättestort och varmt tack till alla som besökte oss, som underhöll, var utställare, ja, alla som på något sätt bidrog med att göra vår lilla Julstuga 2022 mysig och trevlig!
God Jul önskar vi också er alla!

Wittsjö Hembygdsförening

Skapad av: Karin Persson (2022-12-16 20:07:48) Kontakta föreningen