Arkivens dag, som firades i Vittsjö församlingshem lördagen den 12 november, blev mycket välbesökt. Utställningen av Harold Perssons fotosamling ledde fram till många minnen från förr. Många kunde också hjälpa oss att identifiera en stor del av de personer som fanns på korten. Även albumen med tidningsurklipp väckte många minnen och gav kunskap om personer som levat och verkat i Vittsjö med omnejd. Man skulle ha kunnat sitta i timmar och bara läsa. Förr skrev man ju i tidningen om folk som fyllde år, gifte sig men även om dödsfall och begravningar, och dessa reportage var mycket noggranna och kan därför ge mycket kunskap t ex om man släktforskar.

Fikabordet var dukat och man kunde så sitta och prata och diskutera. Många fann också vykorten och gamla årsskrifter mycket givande. Kul att vi kunde visa dessa kort och album, som annars bara finns nere i arkivet, och att så många kom och besökte oss!

Wittsjö Hembygdsförening

Skapad av: Karin Persson (2022-11-20 18:01:21) Kontakta föreningen