Image

Söndagen den 5 december 2021 var en helt fantastisk och solig vinterdag med massor av snö! Vedkorgarna var tända och välkomnade till hembygdsmuseet, den gamla småskolan.

Inne spelades julmusik av Boel &Co. Lite senare slöt även Hembygdskören upp och de framförde ett stort antal julsånger och visor tillsammans.

Image

När Kjell-Uno ringde i klockan, var det dags för Olof att läsa Viktor Rydbergs Tomten.  Tänk alla dessa verser och helt utantill!! Missade man det första framträdandet, så var det sådan tur att Olof upprepade det vid ett senare tillfälle. Lotterierna gick som smör i solen och även julbocken fick en ny ägare! Ville man köpa lite julprydnader med sig hem, så gick det bra. Några försåg sig med lite honung.

Image

I andra delen av skolan, lärarbostaden, serverades hembakta kakor. Många hade minnen från sin tid i skolan. Tex att eleverna fick bära in ved och elda i kaminen. Ibland blev det väldigt varmt, ibland missade man kanske att lägga mer ved i kaminen....

Ja, det var roligt att vi äntligen kunde öppna upp och få visa det fina museet och känna en liten föraning om julen! Tusen tack till alla som kom och besökte oss!

Wittsjö Hembygdsförening

Skapad av: Karin Persson (2021-12-08 22:45:12) Kontakta föreningen