Info om föreningen

Om föreningen

Wittsjö hembygdsförening bildades 1976 och de senaste åren har medlemsantalet varit ungefär 300 personer.

Ända från starten har föreningens främsta mål varit att bevara det gamla till nytta och glädje för kommande generationer. Bland annat har alla Ernst Paulssons 382 registrerade torp märkts ut med nummer. Dessutom finns det många kulturella minnen och händelser att bevara, inte minst från den beryktade Snapphanetiden då hela Göinge var en oroshärd med grymma händelser.

Föreningen har nu år 2023  givit ut 46 årgångar av föreningens årsbok med sammanlagt över 5000 sidor intressant hembygdsläsning. Dessutom finns det ett stort antal bilder.

I Vittsjö församling finns det ca 150 olika litterära verk där författaren eller innehållet har anknytning till Vittsjö. Kulturorten Vittsjö har så oändligt mycket att bjuda på!

Människor i bygden är starkt engagerade i hembygdsföreningen där 50 medlemmar ingår i nära 20 olika kommittéer inom olika intresseområden från sång med ”Maj i byn” till höstagille och spånhyvling.

Vill du bli medlem eller bidra aktivt i föreningen, är du varmt välkommen att höra av dig till någon ledamot i styrelsen. Din insats är viktig för att hålla hembygden och landsbygden levande.

Wittsjö Hembygdsförening

Skapad av: (2012-01-21 11:15:34) Kontakta föreningen