Norrtorpet

Norrtorpet finns omnämnt första gången 1835 och var ett av flera torp som tillhörde Vårdsätra Gård. Själva byggnaden brann ner 1991 men platsen finns ännu kvar i norra delen av Vårdsätra skog.

Trädgården var en gång mycket välskött och i en naturminnesinventering gjord i området 1937 – 1944 står att läsa:
”Liten vacker gammaldags blomster- och kryddgård med bl.a. gammal kanelros, aster, åbrodd, akleja, schersmin, brandlilja, lupin, renfana, stormhatt, ringblomma, krasse …”

När den siste torparen flyttat fick torpet nytt liv i och med att orienteringsklubben Fyrismalm (ingår numera i OK Linné) under 20 år hyrde den som klubbstuga. Fotot av torpet kommer från tiden med OK Fyrismalm. Hur det gick till på den tiden berättar Gösta och Britta Rosling i en skrift från 1983 HÄR.

Norrtorpet

Efter detta har trädgården stått mer eller mindre orörd och med tiden blivit ganska vildvuxen men en del perenner och andra växter finns kvar såsom stormhatt, aklejor och schersmin. Under 2013 startade Wardsaetra och Gutasunds hembygdsförening ett projekt som går ut på att försöka återskapa delar av den ursprungliga trädgården med om inte exakt samma arter så i alla fall växter som är tidstypiska för perioden. En del växter kanske kan hittas i närområdet och andra på annat håll och som ett första led i arbetet planterades äppelträdet Gyllenkroks Astrakan.  Föreningsmedlemmar har vidare med varsam hand rensat kring gamla rabatter vilket gjort att alltfler gamla växter börjat titta fram. Under de senaste somrarna har även Uppsala kommun hjälpt till med att klippa gräset på tomten

Erik och Kerstin Forss planterar tillsammans med Ingrid Bengtsson äppelträdet "Gyllenkroks Astrakan" vid Norrtorpet i Vårdsätra skog i juni 2013.

Text: Margareta Ingelman och Kerstin Forss
Källa: ”Vår Vårdsätra skog” utgiven av Uppsala kommun, Naturvårdsförvaltningen 1994
Lästips: Riksantikvarieämbetets Vårda väl

Wardsaetra och Gutasunds Hembygdsförening