I Dackebygd årgång 73 ligger nu klar för försäljning till alla som är intresserade av Vissefjärda och dess historia.

Årets upplaga har en stor nyhet då vi har förbättrat läsbarheten genom att öka storleken på bokstäverna. Innehållet är som alltid varierat och med flera helt olika artiklar. Man kan läsa om en unik Volvo från 1932 som gått som taxidroska, varit brandbil och som efter 15 års renovering ser ut som ny igen 90 efter första leverans. Det finns dagboksanteckningar från julfirande på Kyrkeby 1923 och från Finska vinterkriget 1940 liksom Morfar Linus noteringar från uppväxten i början av 1900-talet. Vad gjorde de intagna på Ödevata 1947 kan man läsa om och hur det var att växa upp i Linnefors i en liten trångbodd stuga. Bondelivet förr och nu beskrivs också med besök i Bläsemåla och Tången. En kartläggning av järnvägen i Dackebygd finns också med liksom vilka som jobbade på järnvägen förr i tiden. Kammarbos kartläggning fortsätter och om kaplanbostället Skeppebo har ett stort forskningsarbete gjorts. Många bilder illustrerar de olika artiklarna och givetvis finns de stående inslagen med julbetraktelse, årskrönika och skolfoton på socknens sjätteklassare. 240 sidor med intressant innehåll som ger läsglädje.

Boken finns att köpa på ICA Lindås, Matboden Vissefjärda, Emmaboda Blomsterhandel, Biblioteket i Emmaboda, Dillbergs bok & kontor i Kalmar och Bohmans Bokhandel i Nybro. Kan också beställas från Hembygdsförening direkt. [email protected]

Vissefjärda Hembygdsförening

Skapad av: Christer Martinsson (2022-11-23 17:25:29) Kontakta föreningen