Släktforskarstuga

Med jämna (och ibland ojämna) mellanrum samlas vi i vår släktforskarstuga  och pratar kring olika ämnen i släkt och hembygd.

Oftast ses vi i Sockenstugan i Virestad men ibland ger vi oss också ut på utflykt till någon intressant plats i Virestad, går på byavandring eller något annat spännande.

Ibland har vi någon gäst som "föreläsare" och i övrigt delar vi alla med oss av vad vi vet. Man kan få hjälp med sin släktforskning, höra minnen från förr, se gamla bilder och andra dokument och, inte minst, ha det trevligt tillsammans runt vårt gemensamma intresse "Virestad socken förr i tiden".

Hembygdsföreningen har många böcker, kartor, tidningsurklipp med mera, och dessa plockar vi ibland fram till våra kvällar. För besökare går det såklart bra att efterfråga något särskilt material från vårt arkiv så försöker vi leta fram det.

Sällskapet och informationen vi delar är gratis men vi tar en liten avgift för fika som serveras under träffarna. Detta för att vi ska kunna täcka våra omkostnader för lokal och servering. Vi annonserar om träffarna här på hemsidan, i Viljanbladet och med en blänkare i facebook-gruppen Släkt och hembygd i Virestad. Det är Siv och Stina som står för arrangemangen så hör av er till oss om ni har tips och idéer om kommande teman för våra träffar.

Välkomna att delta!

Material från våra träffar:

Spanska sjukan i Virestad

Virestads Hembygdsförening