Hösten har gjort sitt intåg och vi summerar föreningens senaste aktiviteter: Smedjans dag, Kyrkogårdsvandring och hembygdsföreningarnas höstfest i Ormakulla.

Lördagen den 17/9 bjöd vi in till smedjans dag i Arnanäs där smeden Ingvar var på plats och visade traditionellt smidesarbete. Det fanns utställning av äldre verktyg och information kring smedsläkten Nyberg. Det bjöds på provsmakning av det nystekt ässjefläsk på Elisabets stenugnsbakade bröd. Smedjans café hade öppet för en kopp kaffe med kringla och bulle och Ricard sålde härodlade grönsaker. Som vanligt var det god uppslutning  och många goda samtal.

Lördag 1/10 var det dags för kyrkogårdsvandring i samarbete med kyrkan. Bo Håkansson lotsade ett 50-tal deltagare på kyrkogården och berättade om personer och händelser med anknytning till olika gravstenar och minnesmärken. Efter avslutad vandring värmde vi oss med hembygdsföreningens våffelcafé i Sockenstugan.

Söndag 9/10 deltog delar av styrelsen hembygdsföreningarnas höstfest på Ormakullagården. Det är en tradition som varit pausad på grund av covid men som nu återupptagits. Representanter för de olika hembygdsföreningarna i Älmhults kommun samt våra närmaste grannar i Loshult träffas då för att utbyta erfarenheter, tipsa varandra om nyheter, aktiviteter, bidragsmöjligheter och annat matnyttigt. Denna gång fick vi också ett intressant föredrag om Ormakullagårdens historia. För den som är intresserad av att vet mer tipsar vi om boken "Fyra gårdar" som Älmhults hembygdsförening givit ut. De är också på gång med en bok om näringslivet i Älmhult genom tiderna så håll ögonen öppna när den kommer ut så småningom.

Nu tittar styrelsen framåt och är i full gång med planering för julstugan 27/11!

Virestads Hembygdsförening

Skapad av: Stina Ramberg-Fälth (2022-08-08 11:07:26) Kontakta föreningen