Söndag den 6 juni firade vi både nationaldagen och ”återinvigningen” av Ingeborgs i Mjärhult.

Efter ett större röjningsarbete och återställande av platsen i Mjärhult där den kloka kvinnan Ingeborg en gång bodde och verkade var det åter möjligt att se spåren av husgrunder och odlingsterrasser.

Vi fick celebert besök av självaste Carl von Linné (någon tyckte sig ana Anton Härder under peruken). Linné var samtida med Ingeborg och skrev om henne vid flera tillfällen. Han bjöd i Mjärhult på flera anekdoter och funderingar kring hur livet var då och hur det ter sig idag. Sagobygden bjöd på berättelser om Ingeborg och vi fick ett spännande föredrag om växternas kraft av Marianna Agetorp.

Musikalisk underhållning stod Vidar och Max för.  De kom förbi med fiol och nyckelharpa och spelade både besökarna och sig själva varma i sommarhettan.

Virestads Hembygdsförening

Skapad av: Stina Ramberg-Fälth (2022-01-11 16:41:38) Kontakta föreningen