Välkomna klass 5 står det på tavlan bakom hela klass 5
med sin lärare Lars Gabrielsson

En långpromenad från Mariedalsskolan ut till Vikarvets museum inledde första lektionen för klass 5 med Lars Gabrielsson som lärare.

Eleverna tog sig trots blåsten den långa vägen till fots till museet. Med stort intresse och många frågor fick vi tillsammans se och upptäcka saker från förr i tiden med "Teknik" som tema.

Klassen hade redan gått igenom flera delar av Lysekils historia och studerat olika ämnen runt vår kommun.

Jag som visade klassen var förvånad över det stora antalet elever kunde vara så intresserade. Utan att avbryta varandra väntade de på sin tur för att få svar på sina frågor av oss vuxna.

Vad kul det var för eleverna att få provköra skutan genom
alla holmar och grund.

Vilken fin gungstol. Den var fin att sitta i.

Gruppen delades då vi tog oss ned till Kaptensstugan,
den halva gruppen som fanns kvar fick pröva på den fina Båtsimulatorn som  museet fått låna tillsammans med resten av kaparutställningen från Havets Hus.

Att få vistas i den gamla stugan, se bruksföremålen och interiörerna var en upplevelse för dessa ungdomar, det märktes.

Mycket glädjande när eleverna skyndade tillbaka till skolan, var alla de glada tillrop och tack jag fick av dem. Jag ser redan fram emot nästa  Onsdag, när jag får tillfälle att guida en ny grupp. Det var ett rent nöje att träffa dessa fina ungdomar.

Text och foto

Ann-Charlotte Strömwall

br>

Vikarvet Kulturhistoriskt Sällskap