Alfshög

Gamla fönster med Alfshögs-motiv

På Älvgården har funnits vackra glasfönster som hade sina motiv från de socknar som ingick i Vessigebro storkommun. Läs om fönstret med Alfshögs-motiv och se bilder: Alfshögs fönster på Älvgården.docx
Alla fönstren bevaras nu för att kunna placeras i det nya äldreboendet som vi jobbar för ska komma till stånd i Vessigebro.
Juli 2022
Ulla Rickardsson

LARSAGÅRDEN

En kringbyggd Hallandsgård med byggnader från 1700- och 1800-talet som flyttades från Lustorp i Köinge 1958-1959 till ett område vid Katrinebergs folkhögskola. Skolan förvaltar gården, som blivit en fin inramning till bl.a. hembygdskretsarnas midsommarfirande.

Klicka här för bilder.

Läs mera i hembygdsboken sid 20.

Minnesstenar vid Katrineberg
fornlämningar nr 28 och 29 i Alfshög, klicka på länken för att ladda ner text och bilder.

"STORE STEN" I VALLBY
fornlämning nr 27 i Alfshög:
"Rest sten, 1,6 m h, 1,5 m br vid basen och 0,35-0,5 m tj. Upptill spetsformigt avslutad. Stenen är sannolikt avslagen upptill. Den har varit kullslagen men restes på platsen för" ca 150 år sedan.

"Store sten" i Vallby - socknens enda bautasten - höjer sig trotsigt över de släta åkerfälten (bild och text från boken Alfshög av Alrik Larsson 1957)

ALFS  HÖG
"Fornlämning nr 11 i Alfshög:
Hög, 14 m i diam och 1,1 m hög. I ytan synliga enstaka stenar är 0,2-0,3 m h. Högen har i mitten en grop, 5 m i diam och intill 0,6 m dj. I denna är ett tiotal stenar synliga. Av dessa är ett par hälliknande och tydligt kantställda. I SV är högen delvis bortgrävd genom grustäkt. På slänten mot grusgropen har plocksten kallmurats. På högen står en järnskylt med inskriften: Lagskyddat fornminne."

"Alfs hög utgöres av en hällkista med kraftiga stenblock. Den ligger mitt emot Alfshögs kyrka. Ett stycke nedanför ser man husen vid landsvägen till Falkenberg", bl.a. Alfshögs fattighus.

I en artikel 1963 har teol.dr. Bror Jansson, Katrineberg skrivit om "Alfs hög som gett namn åt socknen" (finns i hembygdsarkivet).

I vår hembygdsbok, sid 41, skriver Sven Larsson år 1996 att Alfs hög är "illa sargad av en grustäkt". Idag, år 2016, är det svårt att hitta en hög, området är förbuskat, stenar ligger nedrasade i grushålan och järnskylten med texten "Lagskyddat fornminne" syns inte till.

Domarringen på Svalåsen i Alfshög

Vessige-Alfshögs Hembygdsförening

Skapad av: Vessige-Alfshögs Hembygdsförening (2015-01-29 14:52:25) Kontakta föreningen
Ändrad av: Vessige-Alfshögs Hembygdsförening (2022-09-24 09:22:20) Kontakta föreningen