Gubbar! ni vet väl att
samling här kring granen
ta en sväng med mig...
(Povel Ramel)

Ungefär så lät det när Ulla Richardsson bjöd in till julfest i Gunnarstorp vilket ett tjugofemtal medlemmar anammade. Solen sken över en snötäckt hembygdsgård där tomtenissen Gustav stod och hälsade välkommen. Det var grant som ett julkort av Jenny Nyström.
In och stampa av sig snön och värma sig vid kakelugnen där en brasa sprakade och värma sig ytterligare med ett glas glögg, som seden bjuder. När alla kommit till ro vid kaffekoppen och sju sorters kakor vidtog underhållning.

Christina Terner hade tagit med en brevsamling, brev från hennes far till dennes barnbarn, där han avslöjar hur det var att växa upp som barn, och fira jul i dåtidens Falkenberg. Morfar var ett pekuniärt geni, som redan i mycket unga år gjorde en smärre förmögenhet genom julkortshandel, pengar som sedan slösades bort på julklappar till syskonen. Christinas uppläsning framkallade många igenkännande leenden och många nostalgiska tårar torkades i smyg.

Image

Ulla Richardsson plockade fram bälgaspelet och inledde med Franz Schuberts Militärmarsch varpå hon uppmanade till allsång. De gamla klassiska julsångerna drogs igenom med bravur, det var så att taket höll på att lyfta sig.

När repertoaren och sångrösterna tagit slut var det dags att ta farväl. När vi kom ut i snödrivorna igen, vem stod där om inte tomtenisse Gustav som önskade God Jul.

Vill du se fler bilder kan du klicka här

I och med detta var årets aktiviteter slut, men hav förtröstan, det kommer ett nytt år, fullspäckat med roliga och intressanta programpunkter. Vill du se vilka klicka här

Vessige-Alfshögs Hembygdsförening

Skapad av: Börje Johansson (2021-12-06 11:33:10) Kontakta föreningen