Hembygdsforskning

Sidan är uppdaterad 2020-07-14

Sedan några år tillbaka arbetar föreningen med att inventera och dokumentera torp och gårdar i byarna i Vessige och Alfshögs socknar. Dokumentationer och bilder läggs in efter hand på hemsidan under menyns rubrik "Utforska platsen" (tidigare kallad Bygdeband).

Dokumentationerna för Sörby och Vessige skogsbygd har nu också tryckts och kan köpas i 5 olika "byahäften": Sörby, Gunnarstorp/Görup, Sjönevad, Lia/Lyngen/Järnbo och Öfvre skogsbygden (150:- resp 200:-/ st). Vi har också gjort särtryck av Övre skogsbygdens häfte för de 6 byarna Björbäcksered, Björsered, Hukered, Grimshult, Lunnabol och Sjösgärde (50:-/st).

Dessutom finns 2 häften (à 50:-) med berättelser om torp och stugor i Bjerrome/Mölnegård och Vallby/Bohl.

-------------------------------------------------

De här byarnas gårdar och torp är dokumenterade i databasen "Utforska platsen" (Bygdeband).
Klicka på länken så kommer du direkt till dokumentet eller, om det finns flera dokument, till sidan för byn, där du kan se vilka filer som finns.

Björbäcksered
Björsered
Grimshult
Gunnarstorp
Görup
Hukered
Järnbo
Lia
Lunnabol
Lyngen
Sjönevad
Sjösgärde
Sörby

De här byarnas torp är dokumenterade:
Bohl
Vallby

och dessa torp i Alfshög:
Berget, Salltorp
Eket, Dalsgård
Ledet (Stugan vid Klockaregården)
Nybygget (Hökatorpet)

Känner du till något ytterligare om dessa gårdar och torp eller har någon bild eller vill köpa ett byahäfte, ta kontakt med Inga-Lill Cederberg på e-postadress [email protected]

Här kan Du också köpa byahäfte

GRAVSTENSINVENTERING
Alla gravstenar på Vessige och Alfshögs kyrkogårdar har fotograferats, dokumenterats och registrerats i Sveriges Släktforskarförbunds databas Gravstensinventeringen.

Vessige-Alfshögs Hembygdsförening

Skapad av: (2015-01-27 14:51:53) Kontakta föreningen
Ändrad av: Vessige-Alfshögs Hembygdsförening (2023-11-14 10:11:32) Kontakta föreningen