Hembygdsboken

Vår fantastiska hembygdsbok "VESSIGE OCH ALFSHÖG - två socknar i Ätrans dalgång", skriven av Sven Larsson 1996 finns att beställa. Boken innehåller 360 sidor och kostar 100 kronor + ev porto.

Kontakta Lars Rylander på tel 0346-20637 eller någon annan i styrelsen, så skickar vi boken.

Du kan också köpa den här

Akvarellen "Blickfång" av konstnär Magnus Larsson pryder bokens omslag. I målningen hittar vi "Vessige kyrka, Katrinebergs Folkhögskola med den gamla rundade kupolen och Sjönevads gästgivaregård, silostornet, som numera i olika varianter finns på de flesta gårdarna, rälsbussen på Falkenbergs järnväg ("Pyttebanan") och milstenen som en ännu äldre symbol för kommunikationer i bygden. På varje fjärdingsmil längs den gamla landsvägen mellan Sjönevad och Björbexered står dessa miltavlor sedan 1847. Canadagässen, dessa ståtliga fåglar, som blivit ett vanligt inslag i landskapet under senare decennier."

Här kan du ladda ner platsregister till boken:
Hembygdsboken register (1)

Vessige-Alfshögs Hembygdsförening

Skapad av: Vessige-Alfshögs Hembygdsförening (2015-01-26 14:31:51) Kontakta föreningen
Ändrad av: Vessige-Alfshögs Hembygdsförening (2022-08-07 19:30:48) Kontakta föreningen