Samlingar & foton

Föreningens samlingar av föremål upptar ca. 1300 nummer i inventariekatalogen. Men eftersom det under många av dessa nummer finns mer än ett föremål är antalet föremål i samlingarna betydligt större. Under de senaste åren har ett omfattande arbete gjorts av Rickard Jonsson att fotografera, märka och katalogisera föremålen efter länsmuseets anvisningar.

Samlingarna finns fördelade i olika byggnader. Merparten finns utställda i mangårdsbyggnadens övervåning. En del större saker, som möbler visas i nedervåningen. Dessutom finns föremål som t.ex. har att göra med djurskötsel uppsatta i säterfjöset, träbyttor m.m. i härbret, smidesföremål i smedjan osv. Större skrymmande föremål ligger i loften och visas som regel inte.

Förutom föremålen äger föreningen tillsammans med Klövsjö Hembygdsförening en omfattande fotosamling efter framlidne fotgrafen Einar Montén som skänktes av honom till föreningarna 10 år före hans död. Bildsamlingen omfattar decennier kring 1900-talets mitt och motiven är hämtade från hela Härjedalen. De svartvita negativen förvaras i ca. 4000 kuvert, med vardera 1-36 st negativ. Dessutom ingår ett stort antal färgdiabilder.  Alla foton finns att beställa på Jamtli bildarkiv.

Klicka här för att titta på bilderna.

Vemdalens Hembygdsförening

Skapad av: (2012-10-14 19:34:56) Kontakta föreningen