Naturstigen

Naturstigen är en lätt vandringsled på 3,4 km. Du startar vid parkeringen som ligger ca 700 m utanför Vemdalen by mot Björnrike i byns östra kant. Vid kvarntorpet längs leden finns en fin grillplats som du gärna får använda. Ta med egen ved. Tänk på att vid torra perioder är det ofta eldningsförbud så håll koll på det. Under övrig tid glöm ej att släcka elden ordentligt med vatten innan du lämnar.

Under åren 2019-2023 har föreningen sökt olika bidrag och stöd från organisationer för att göra en rejäl upprustning av stigen. Vi har lagt ny spång, röjt sly, bytt ut skyltar. Vid kvarntorpet finns en ny grillplats med sittbänk och en ny gärdesgård har satts upp.

De nya skyltarna informerar om skog och skogsbruk, djur och andra historiska händelser längs stigen.  Bland dessa märks fornminnesområdet Gruvänget, som är platsen för en masugn (för framställning av smält råjärn (tackjärn) genom reduktion av järnmalm med kol) som byggdes på 1800-talet och bara användes en enda gång.

Man passerar också platsen för det numera rivna Kvarntorpet. Det finns intressanta sägner om Kvarntorpet, vilket antagligen övergavs i slutet av 1800-talet. Längs Kvarnbäcken finns rester av flera skvaltkvarnplatser. Stigen används flitigt av både turister och bybor.

Bra att veta! Marken som stigen går på ägs av 13 olika privata markägare. Vi tackar dem särskilt för att de upplåter marken för stigen. Hembygdsföreningen är nu huvudman i samråd med markägarna.  Mellanskog anlade stigen i början av 1980-talet.

När du går längs stigen finns skyltar uppsatta där du som vill kan swisha ett bidrag till underhållet av stigen. Du kan naturligtvis stödja det arbetet ändå genom att swisha här och nu direkt på nummer 1234424842. Märk inbetalningen med naturstigen.

Karta

Vemdalens Hembygdsförening