Historik

Vemdalens hembygdförening är en av länets äldsta. Inga protokoll eller andra handlingar finns kvar från denna tid, men vad man med säkerhet vet är att föreningen var igång redan 1909.
Då skänkte nämligen Per och Kerstin Hallgren en mangårdsbyggnad till föreningen. Tomt ägde man inte utan byggnaden uppfördes på ofri grund uppe på Åsen. Till föreningen skänktes också en mängd föremål, men man vet inget om någon verksamhet vid denna tid.

År 1951 flyttades gården från Åsen ner till Jolars, till en tomt skänkt av Per Hallgrens dotter. Gården bestod av mangårdsbyggnaden, en parstuga och en loftbod. Arbetet var mödosamt och tog lång tid, men år 1963 var ett rum på nedre våningen färdigt med golv inlagt och med murad öppenspis. Föreningen var fattig men med enighet och idogt arbete slutfördes så småningom upprustningen av huset.
Ytterligare hus inköptes, bl.a två logar som byggdes ihop till en dansloge. Senare har mera mark köpts och nu finns förutom de ursprungliga husen och dansbanan även en fäbodvall med tillhörande fjös, ett kokhus "störös", en "baksterstugggu" bagarstuga och ett hus som varit smedja. I detta hus finns också ett rum för utställningar. Ett "fjös" ladugård är skänkt till gården från Västerröstan i Hede. I och med att detta
hus kom på plats har gården fått sin slutliga karaktär. Där finns nu serveringen inrymd, vävstuga samt kontor och handikapptoaletter.

Vemdalens Hembygdsförening

Skapad av: (2012-10-14 18:54:33) Kontakta föreningen