Om oss

Vemdalens hembygdförening är en av länets äldsta. Inga protokoll eller andra handlingar finns kvar från denna tid, men vad man med säkerhet vet är att föreningen var igång redan 1909. Idag är föreningen fortfarande aktiv med ca. 100 ideellt arbetande under ett år.

På gården finns 19 gamla byggnader och ägs av hembygdsföreningen. Tomten skänktes till föreningen 1951 av dottern till Per och Kerstin Hallgren. Per & Kerstin skänkte mangårdsbyggnaden redan 1909 då byggnaden ställdes uppe i Åsen, ett stycke från bykärnan. Men sedan 1951 då föreningen erhöll egen tomt så har hembygdsgården varit på samma ställe, mangårdsbyggnaden flyttades ner från Åsen och fler hus har kommit till eftersom, en del har flyttats från andra delar av Vemdalens socken och en del har skänkts och byggts upp på plats.

Föreningen har samlingar av föremål som skänkts till föreningen under årtionden. Förutom föremålen äger föreningen en omfattande fotosamling efter framlidne fotografen Einar Montén.

Hembygdsgården är öppen på stora högtider som nationaldag och midsommar samt varje torsdag i juli och de två första i augusti har vi sommarmarknad kl. 10.00-16.00. Då får du vara med och se hur vi gör riktigt smör, kokar messmör och gör ost. Vi bakar tunnbröd i vedeldad ugn. Du kan såklart köpa både tunnbröd och hemgjort smör.  Vi smider i smedjan och väver i vävstugan. Caféet är öppet med goda hembakade bakelser och bullar. Du kan vinna fina hantverk i vår tombola eller hitta fynd i vår loppis och såklart besöka sommarmarknaden. På marknaden hittar du skinnprodukter, smycken, garner, mathantverk, godis, skor, tovade sittdynor, träsmide och mycket mer.

Leklandet är öppen för barnen. Här finns en lekladugård, en snickarbod, en lek & balansbana och en rutchkana samt ett Björnidé som barnen kan leka i. Hela gården är öppen så du kan gå runt och titta på alla gamla saker som finns här. Här kan du se ett bildspel!

Du kan läsa mer vad som händer hos oss i kalendern här intill eller på vår facebooksida. Välkommen!

Beskrivning: Mangårdsbyggnaden hembygdsgården Vemdalen

Beskrivning: Loftet hembygdsgården Vemdalen