Om oss

Vi är en ideell förening som partipolitiskt och religiöst är obunden. Föreningen har under 2018, genom två olika och påföljande medlemsstämmor, bytt namn till Vederslöv och Dänningelanda hembygdsförening.  Om föreningens historia: Vederslövs Hembygdsförening bildades 1946 i samband med...

Vederslövs hembygdsförening bildades 1946 i samband med att en då förfallen backstuga i Valeryd restaurerades och föreningen övertog vården av stugan två år senare. Backstugan kallas för Singlastugan efter den sista boende i stugan, Signhild Petersdotter, som bodde där till sin död år 1914. Singlastugan förvaltas fortfarande av hembygdsföreningen.

År 1951 fick föreningen en bit mark som gåva av Ellen Engqvist för att kunna bygga en hembygdsgård. Ett boningshus från Nöbbele Tångagård flyttades till tomten och hembygdsgården stod färdig och invigdes år 1956.

Vid hembygdsgården finns också ett yttre museum uppbyggt av virke från de gamla kyrkstallarna samt ett såghus. Såghuset invigdes 1993 och sågen drivs av en tändkulemotor som tillverkades 1928 av Beijers motorfabrik i Vimmerby. Tändkulemotorn skänktes till föreningen av Folke Dahl 1990. Byggandet av såghuset möjliggjordes genom ett testamente från Ture Karlsson som avled 1989.

 c/o Stefan Holmberg, Herrgården, 35594 Vederslöv
 Hembygdsgården, 355 94 VEDERSLÖV