Extra! Pär Connelid visar fornåkrar från tidig medeltid i Björkhult!
Söndag 17 maj 16.00- ca 17.30

Pär har just genomfört en arkeologisk undersökning av ett kalhygge vid Björkhults grustag. Området ska exploateras av Strängbetong. Snart kommer de sista resterna av gammal kulturmiljö att vara borta för alltid.Förvänta er inte en vacker naturpromenad. Men vi kommer att lära oss "allt" om isväggen som så generöst gav Veddige sina stora sandtäkter. Och om hålvägar, fossil åkermark och mycket mera.Pär är en god underhållare och kan verkligen konsten att fånga publikens intresse!

Vägbeskrivning: Kör från Veddige på Frillesåsvägen, kör förbi vägskylten Björkholm. Efter backen och  direkt efter en snäv högerkurva parkera på höger sida där den gamla affären låg (vid skylten Källsmossen och fyra gröna brevlådor).

Både Länsstyrelsen och STF anordnar nu utomhusaktiviteter. STF:s  "Vandra med coronaregler” kan även gälla för hembygdsföreningen:

• Våra vandringar ska genomföras så att den som , trots coronasituationen,  vill komma ut och vandra i sällskap, ska känna sig trygg med arrangemanget.
• Alla måste hjälpas åt genom att hålla fysiskt avstånd om ca 1,5-2 m mellan oss, både när vi samlas och när vi vandrar.
• Under vandringen går vi i smågrupper om 2-3 pers och vi sprider ut oss väl längs vägen.
• Den som känner sig det minsta sjuk stannar givetvis hemma

Veddige-Ås-Sällstorps Hembygdsförening

Skapad av: Ingvar Månsson (2020-05-11 19:08:12) Kontakta föreningen