Hembygdsgården

År 1961 erhöll Västra Eds Hembygdsförening som gåva från ägarna till Eds Säteri (Edsgården) en 1700-talsbyggnad belägen på gårdens mark samt nyttjanderätt till ett omgivande mindre markområde. Huset antas ha varit prästgårdsbyggnad från 1768 till 1820, först vid Fårestad och sedan vid Helleberg, varefter den efter inköp av dåvarande säteriinnehavaren flyttades till nuvarande plats.

Den gamla byggnaden uppfördes troligen 1768 vid Fårestad, nära industriområdet i Edsbruk. I varje fall vet man att en tidigare prästgård, som låg vid den platsen, hade sålts och flyttats, vart är okänt. Så rimligt är att anta att  den nya uppfördes vid samma tid. Huset fick sedan ligga kvar i Fårestad till början av 1800-talet. Då var det dags för nedmontering och flytt. Bakgrunden var den att Edsbruks dåvarande ägare Sara Chatarina Hultman, 1799 föreslog ett byte, så att pastor istället för Fårestad skulle få Stora Hälleberg, 2 km sydost om samhället. Av kontraktet framgår också att socknens hus skulle flyttas. Om man menar till Hälleberg eller till Edsgården är oklart.

Det troliga är väl att prästgården flyttas till Stora Hälleberg, och att det redan 1820 återigen var dags för en nedmontering och flytt tillbaka till samhället, nu till Edsgården, där den kom att tjänstgöra som bostäder för gårdens folk.

Fastigheten inrymmer på andra våningen två lägenheter om vardera ett rum och kök samt en stor vind. Bottenvåningen, där bl.a. rättaren bodde innehåller två rum och ett stort kök, samt en lägenhet om ett rum och kök. Efter 1955 var fastigheten obebodd. År 1961 fick Västra Eds Hembygdsförening den gamla prästgården i gåva av Edsgårdens ägare.

Föreningen inledde omgående en restaurering av fastigheten. Bland annat lades det på nytt tak och i detta sammanhang försvann den frontespis om fanns över entrén.

Bilden ovan är tagen 1960, den visar att brädfodringen är borttagen från ytterväggarna.
Den c:a 230 år gamla byggnaden har alltså efter att först ha varit prästgård dels i Fårestad och dels
Hälleberg sedan arbetarbostad nu blivit hembygdsgård i Västra Ed.

Föreningen äger också en mindre fastighet med en ryggåsstuga, Lomstugan.
 Detta lilla torp nämns i kyrkböckerna första gången år 1819. den har fått sitt
namn efter grenadjären Lars Lom, som bodde här med sin familj under stor
fattigdom på 1840- talet sedan han avgått från sin soldattjänst i Tjust Compani.

Bilden visar loftbod och smedja
flyttade till platsen av hembygdsföreningen.

Västra Eds Hembygdsförening

Skapad av: (2014-06-11 20:06:00) Kontakta föreningen
Ändrad av: Västra Eds Hembygdsförening (2021-01-21 17:25:52) Kontakta föreningen