Föreningen

Västra Göinge hembygdsförening har medlemmar från trakten men också en bit bort . Gemensamt är ett intresse för Hässleholm och Västra Göinge. Bland uppgifterna finns bl a att förvalta och utveckla det kulturarv som våra företrädare samlat i museet och i Hembygdsparken. I mångas ögon är vi också en lokalhistorisk förening med uppgift att bl a dokumentera samtiden ur ett hembygdsperspektiv. Här är alla välkomna att lämna sina berättelser och underlag om bygden.

Kulturnämnden i Hässleholms kommun stödjer föreningens verksamhet genom ett årligt verksamhetsbidrag.

Västra Göinge hembygdsförening stödjer Hässleholms kommun bland annat som remissinstans i kulturarvsfrågor. Skolklasser och elever från Hässleholms kommun har fri entré och guidning i Hembygdsmuseet, Hembygdsparken och i Hässleholms museum.

Image

Statyn "Snapphanen" en symbol för alla de skåningar som under krigen mot Sverige kämpade och riskerade livet för det de tyckte var rätt. Statyn är gjord av Axel Ebbe. Den invigdes 1934. En kopia finns i Prästö i Danmark. Västra Göinge Hembygdsförening bildades 1927 på initiativ av redaktör Per Axel Persson.

Bilder på vår hemsida Alla bilder på vår hemsida är hämtade ur vårt arkiv eller tagna av medlemmar i Västra Göinge hembygdsförening. När vi använder bilder av andra bidragsgivare anges fotografens namn.

Västra Göinge Hembygdsförening

Skapad av: Västra Göinge Hembygdsförening (2012-01-29 08:39:39) Kontakta föreningen
Ändrad av: Västra Göinge Hembygdsförening (2019-10-27 09:12:57) Kontakta föreningen