Materialen i våra föremål

På följande undersidor hittar du information som berör materialen i våra museiföremål. Vad består materialen av? Hur reagerar de på varandra och våra miljöer? Hur ska de vårdas och förvaras på bästa sätt? För att kunna förstå varför ett föremål reagerar som det gör på ljus och fukt och kräver en viss typ av förvaring behöver vi förstå materialets sammansättning.

Riskfaktorer
När vi tar emot ett nytt föremål till vår samling gör vi det ofta med intentionen att föremålet ska bevaras för all framtid. Detta låter sig inte alltid göras, men med god förebyggande vård, både av föremålen och byggnaderna vi förvarar dem i, kan man komma långt. Nedan följer en lista framtagen i boken "Tidens tand" över olika riskfaktorer för föremålen:

• Eld
  • Vatten, både i rinnande form och som fuktig luft
  • Syret i luften
  • Ljus, både synligt och osynligt ljus såsom värme- och UV-strålning
  • Fel temperatur
  • Luftföroreningar
  • Utsöndringar från olämpligt förvaringsmaterial
  • Föremålet bryter ner sig själv
  • Lösliga salter från till exempel fingrar eller havssalt
  • Syror eller alkaliska ämnen
  • Mikrobiell nedbrytning
  • Skadedjur
  • Vibrationer
  • Mänskliga faktorn såsom stöld, hantering, oaktsamhet och transporter.

Källor:
Informationen på undersidorna kommer främst från böckerna "Tidens tand", utgiven av Riksantikvarieämbetet, "Våga vårda", en handbok om kulturhistoriska samlingar utgiven av Nordiska museets förlag och "Nytt ljus över gammal rost", också den utgiven av Nordiska museets förlag. Information är också hämtat från två kompendier som togs fram och användes vid utbildningar i föremålsvård av Västmanlands läns museum under åren 1995-1998 och Örebro läns hembygdsförbund under åren 2006-2008.

Västmanlands Hembygdsförbund och fornminnesförening

Skapad av: Susanne Cassé (2020-04-22 15:32:23) Kontakta föreningen