Byvandringar

Någon gång under årets första hälft har vi haft som tradition i många år att någon föreslår vilken by som skall bjudas in till avslutningskvällen som kallas Hemafton, som tidigare varit runt den 15-20 november, men numera är i oktober.
Då är alla välkomna att äta nyligen glödstekt sill (vi är bra svettiga då) med potatis och svagdricka. Sedan brukar det vara en musikalisk stund så att maten hinner ned och disken tas om hand innan nästa grova mål med rågmjölsgröt med lingon och mjölk tar vid.
Efter det har ofta någon (Kenth) berättat lite om den utvalda byn och försökt få igång munhuggeriet om vilken by som är bäst, störst eller vad det nu må vara.
Brukar vara en glad stund. Därefter musik igen före kaffet och spelet med åror (träbrickor med nummer) som man kan vinna någon av de ihopsamlade vinsterna på.
Efter allt detta som avslutas med ordförandens Tack till alla glada gäster och för matavgiften så kommer vintern.
I maj året efter brukade uppföljningen, eller byvandringen ta plats på rätt ställe.
Den har de sista 15 åren oftast utmynnat i ett häfte om byn, vilket många är intresserade av. Om man är intresserad, kan dessa beställas till självkostnadspris av föreningen.

Sedan 1992 har vi hållt denna tradition förutom år 2009 med Sörby.
Vi var
1992 i Sättersbo gruva.
1993 Sör och Norr Hårsbäck
1994 Kongsbo
1995 Nordmyra
1996 Sävnebyarna
1997 Sör Hårsbäck och tegelbruket, dagen innan det rasade
1998 By
1999 Röcklinge
2000 Västerbo (utflyttad gård från Heby by) och Siggbo
2001 Horrsta
2002 Arnebo
2003 Orvenbo
2004 Ål
2005 Vansjö
2006 Heby och Härvsta
2007 Gårdsjö
2008 Fasenbo
2009 inställde vi byvandringen i Sörby - men den gjordes år 2016 istället.
2010 bilade de flesta söderut till Ekblads skulle i Littersbo - massor med deltagare.
Omfattade även byarna Björsbo och Turbo.
2011 åkte vi till stenriket vid Staffansbo (häfte finns)
2012 gick vi Grusbanan och Storgatan i Hebydelen Hebyås till Folkets Park - 26 närvarande, men inget häfte finns.

2013 tog vi buss istället och reste nordväst först och sedan tvärs över till Mårtsbo där vi mellanlandade för en kaffepaus. Som vanligt var det många deltagare och vi bjöd på bussturen och guidning.

2014 tog vi bussen igen, men söderut via Littersbo med flera byar och vidare genom genvägen över Tärna och Altuna socknar tillbaka till Hårsbäck och därifrån norrut till vårt mål - Ål. Här fick vi en stunds avkoppling och njutning av den väldukade serveringen på plats. Och i strålande solsken. Därefter gick färden tillbaka till avgångsplatsen.

2015 hade vi på grund av vädret en stunds byvandring om tegelhistorien i Heby inomhus i kommunkontorets stora sammanträdesrum, där vi alla tinade upp. Bildspel visades som ersättning med de miljöer vi tänkt titta på under vandringen. Ett välbesökt alternativ.

2016 blev året då vi återupptog vår tidigare tänkta utflykt till Sörby, som genomfördes i bra väder och med många åhörare.

2018 hade vi fem berättarkvällar istället med olika teman.

2019 hade vi fyra berättarkvällar också.

För 2020 är två berättar- eller trivselkvällar planerade, den första den 5 maj med bildspel och historier samt kaffeförplägnad.

Den 19 maj får vi besök av en mycket aktiv och känd författare med Hebybakgrund. Förplägnad blir det då också.

Vi har fortfarande några byar kvar att besöka, om någon vill att byvandring skall ske så önska det av styrelsen, så får vi se.

Andra likande vandringar vi varit delaktiga i är bland annat Kyrkogårdsvandringar
med dåvarande komminister Lena Gustavsson med 55-60 deltagare 2004 och 2009. Samt 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 och 2018 men utan Lena. År 2019 blev ingen genomförd på grund av sjukdom och tyvärr är Lena inte med oss längre.
Fornborgsutflykt till Borgen - över 100 deltagare.
Industriminneshistoriska vandringar med tegelbruk norr om järnvägen i Heby tätort,
och mycket annan historia som tema under 2-timmarsvandringar. Mellan 7 och 25 personer per gång.
Sättersbo fd koppargruva har besökts 2 gånger.

Som du förstår utifrån ovanstående så kan och lär vi oss mer och mer om vår socken.

Saknar du något så hör av dig!

Västerlövsta Hembygdsförening

Skapad av: Västerlövsta Hembygdsförening (2012-06-06 00:37:44) Kontakta föreningen
Ändrad av: Västerlövsta Hembygdsförening (2020-02-15 14:47:28) Kontakta föreningen