Björn Fransson Västerhejde, tilldelas Sveriges Hembygdsförbunds hedersnål med lagerkrans med följande motivering:

Björn Fransson har varit aktiv i Västerhejde Hembygdsförening sedan starten 1984 och har varit föreningens ordförande sedan 2009. Björn har ett stort intresse och  kunnande om sin hembygd och är drivande när det gäller förmedling av kunskap om bygden.

Björn lägger ner mycket tid och är den i föreningen som har initierat arbetet med att ta fram informationsmatrerial och trycksaker om socknen. Han är huvudredaktör för ”Västerhejdekrönikan” som kommer ut med ett par nummer varje år. Björn har också varit ansvarig för häftet ” Kul tur i Västerhejdes natur”, där man kan få information till ett 50-tal kultur- och natursevärdheter i Västerhejde liksom olika projekt som t.ex en informationstavla i Vibble, samt att publicera avskriften av en handskriven sockenbok.

Björn Fransson är en eldsjäl i bygden och en värdig mottagare av hederspriset.

Gotlands Hembygdsförbund

Västerhejde Hembygdsförening

Skapad av: Västerhejde Hembygdsförening (2016-09-22 21:27:09) Kontakta föreningen
Ändrad av: Västerhejde Hembygdsförening (2016-09-22 21:27:09) Kontakta föreningen