Värsjö Vapen

Bynamnet VÄRSJÖ har ingen helt säker tolkning men en har med dess äldsta dokumenterade stavning att göra. År 1579 omnämns byn som Huersøe och den första delen huer är besläktad med hörle eller hurre som på modern svenska betyder virvla eller snurra och återfinns i dialektala ord som horrevind, som betyder just virvelvind. Jämför med engelskans hurricane. Här symboliseras det av virveln.

Vågorna symboliserar sjöarna och vattendragen och att Värsjö är vattendelare mellan öster- och västerhaven. Flodkräftan är förknippad med Värsjön.

Färgerna symboliserar gränstrakterna mellan Lunds och Göteborgs stift, Västra
Göinge och Norra Åsbo härader samt socknarna Röke, Fagerhult, Vittsjö och
Örkelljunga.

Värsjö är Skånes till ytan största by och har därför flera traktnamn som inte skall förväxlas med bynamn. Äldre traktnamn är Hästhagen, Linhultet, Låghult, Tuatorp, Värsjötorp och Åkatorp. Några gamla namn har ändrats under åren, t ex Myreholm – Stenshagen, Roslingatorpet – Björketorp, Stenslid – Torsa, Värsjö Möllevång – Värsjö Nygård.

Skånes Värsjö är sedan 1 juli 1945 namnet på de i Värsjö by belägna stationerna för järnväg, post och telefon/telegraf, men förknippas numera med stationssamhället, som är en liten del av Värsjö.

2010-05-12 Stephan Swärd

Värsjö Byalag