Välkommen till Apladalen och Värnamo Hembygdsförening

Välkommen till Apladalen och Värnamo Hembygdsförening!

”De svuro kärlek och evig tro, i Apladalen i Värnamo”.. Så lyder en av textraderna i den populära skillingtrycksvisan från 1889 om Peter och Emmas kärlekspromenad i Apladalen. Skillingtryckens sångtexter hade stor spridning och Apladalen blev därför från sekelskiftet omsjungen och känd över hela Sverige. Lyssna här.

Apladalen var dock långt tidigare känd som värnamobornas trivsel- och utflyktsplats. När Värnamo Hembygdsförening bildades 1920 var målsättningen klar. Apladalen skulle få bli en Natur- och Hembygdspark, där kommande generationer kunde få se hur smålänningar levde och verkade förr.

År 1925 invigde Hembygdsföreningen sin första museistuga, den gamla Ryggåsstugan, och under föreningens första tio verksamhetsår uppfördes ytterligare sju gamla småländska byggnader, alla med inventarier och redskap av historiskt värde.

Hembygdsföreningen har fullföljt grundarnas idéer och tillsammans med Värnamo kommun skapat Apladalens naturpark med lummiga promenadstråk och orörd natur. Hembygdsparken har nu tretton museibyggnader, djurhagar, kaffestuga och friluftsscen för olika aktiviteter.

VÄLKOMMEN TILL APLADALEN!