L.M. Ericssons minnesgård Nordtomta

Gården Nordtomten i Vegerbol är den svenska telefonindustrins grundare Lars Magnus Ericsson  barndomshem. Han föddes där den 5 maj 1846 och bodde där under sin uppväxt. L M Ericsson avled den 17 december 1926 på Hågelby gård, Tumba.

Nordtomten invigdes som hembygdsgård och museum 20 augusti 1961.
På minnesgården visas en utställning med telefoner och annan apparatur av Ericssons tidiga tillverkning samt historik om företaget och Lars Magnus Ericssons liv.
Det finns också ett mineralmuseum med mineraler från bygdens gruvor.
Vegerbols silvergruva ligger på promenadavstånd ca 1,3 km från minnesgården.

Öppettider sommaren 2023: Invigning 1 juli. Öppet dagligen 1 juli -31 juli kl 13-17.

Info: 070-5258807,

Bokning övriga tider tel: 072-200 77 32

Besöksadress: Vegerbol Nordtomten, 664 92 Värmskog

Läs mera

Vägbeskrivning
Från Grums: Kör mot Värmskog. Följ skyltningen till höger som finns ca 1,5 km väster om Värmskogs kyrka. Ca 2,5 km byväg fram till gården.

Från Arvika: Kör väg 175 mot Säffle. Sväng vänster mot Avelsbol efter ca 20 km. Efter ca 13 km, följ skyltning till vänster. Ca 1,4 km byväg fram till gården.

Du kan också följa vandringsleden Silverleden från Värmskogs kyrka eller sockenstugan. Efter ca 2,7 km på en mindre grusväg kommer du till LM Ericsson-gården.
Vägen rekommenderas inte med bil!

Broschyr LME

WGS 84: Lat. N 59.28.19,  Long. E 12.54.3

Klicka på kartan för större bild.

Historik

Värmskogs fornminnes-och hembygdsförening under ledning av dåvarande komminister John Engvall intresserade sig för gården som hade stått öde under ett antal år, och med hjälp av flera bidragsgivare kunde ett köp genomföras våren 1956.

Renovering påbörjad. John Engvall framför Nordtomten på 1950-talet.

Nordtomta började renoveras och gården kompletterades 1960 med en mindre ekonomibyggnad. För att ersätta en liten stuga som hade rivits på tomten flyttade man dit en enrumsstuga från Ekbacken i Björndalen Ekebol, där profilen "Kallebons Kalle" Karl Emil Karlsson tidigare hade bott.
Bostadshuset inreddes till telefonmuseum och den 20 augusti 1961 invigdes Nordtomta som hembygds- och minnesgård.
Landshövdingen och ordföranden i Värmlands hembygdsförbund Gustaf Nilsson var tillsammans med direktör Sven Åberg från LM Ericson huvudtalare vid invigningen. En bronsbyst föreställande Lars Magnus Ericsson avtäcktes också i samband med invigningen. Bysten hade skänkts av telefonföretaget. Invigningen drog så många åskådare att den sägs ha skapat den längsta bilkö som lilla Värmskog hade upplevt.

Värmskogs Hembygdsförening

Skapad av: (2013-03-13 16:00:29) Kontakta föreningen