Stora Skärmnäs soldattorp

Stortorpet med minnessten. Den nuvarande byggnaden är från tidigt 1800-tal.

Soldattorpet i Stora Skärmnäs, i folkmun ofta kallat Stortorpet, har anor sedan 1675 då hemmanet fick sin förste soldat, Per Skärman. Den siste med tillträde 1872 var Per Nilsson Stor (1851-1927).

Värmskogs nytillträdde (1948) komminister John Engvall var mycket intresserad av historia och engagerad i hembygdsarbete. Han ville se till att soldattorpet blev bevarat för framtiden och 1949 köpte han torpet, på privat initiativ tillsammans med hustrun Anna-Lisa, av soldatänkan Stina Lisa Stor.

En renovering sattes igång och två byggnader flyttades dit från andra gårdar. Den ena var ett 1600-talshärbre från Kullen i Gansbyn, och den andra var ett uthus från Vegerbols tidigare soldattorp. Den byggnaden var identisk med det uthus som fanns tidigare i Skärmnäs, och den gjordes i samband med renoveringen i ordning till ett litet kapell. Stora Skärmnäs- eller Thorgiers kapell används fortfarande till gudstjänst någon gång varje sommar.

Härbre, flyttat från Rommenäs
 Stora Skärmnäs kapell

I samband med att renoveringen var klar 1953 restes en minnessten med namnen på rotens alla soldater inristade och platsen invigdes som hembygdsgård och församlingshem.

Anna Lisa Engvall i värmskogsdräkt vid minnesstenen omkring 1953-54.

Foto färgbilder: Börje Willman

När John och Anna-Lisa Engvall flyttade till Österviks kapell utanför Kristinehamn 1968 överlämnades Stortorpet till hembygdsföreningen i Värmskog.
Under senare år har ytterligare renoveringar skett.

Renoveringsarbeten 1993.   Foto: Torbjörn Jansson

Soldatänkan Stina Lisa Stor.

Värmskogs Hembygdsförening

Skapad av: (2012-10-29 09:49:05) Kontakta föreningen