Om oss

Värmskogs Fornminnes- och Hembygdsförening bildades på Liljenäs hembygdsgård den 7 januari 1950. Initiativtagare och föreningens förste ordförande var dåvarande komministern i Värmskog, John Engvall.
Engvall hade ordförandeposten fram till 1972, därefter var han hedersordförande fram till sin död den 17 augusti 1988. Föreningens namn har på senare tid förenklats till Värmskogs Hembygdsförening.

Hembygdsföreningen förvaltar 6 stycken hembygdsgårdar. Föreningen arrangerar också aktivitetsdagar som Valborg, Värmskogdagen, höstmarknad och diverse uppträdanden, andra föreningar är när det är möjligt medarrangörer.
Liljenäs hembygdsgård hyrs tillsvidare ut till Värmskogs Café som har blivit känt för sina räksmörgåsar och det vackra läget vid sjön Värmeln.

Hembygdsföreningen skall tillsammans med andra ideella föreningar och organisationer inom socknen väcka intresse för hembygdens natur, kultur, folk historia och framtid.
-svara för vård och underhåll av föreningens fasta och lösa egendom.
-verka för information om samt skyltning av och tillgänglighet till inom socknen befintliga sevärdheter, som till exempel hembygdsgårdar, natur- och kulturmiljöer och fornminnen.
-anordna olika aktiviteter för medlemmar och besökare.

Föreningen tar med glädje emot nya medlemmar som på olika sätt vill stödja verksamheten.

STYRELSEN

Hembygdsföreningens STADGAR