Värmdö Skeppslags Domböcker

Värmdö skeppslags domböcker innehåller protokollen från Värmdö Skeppslags Häradsrätt.
Den oinvigde tror ofta att det enbart finns uppgifter om brott och straff i dessa handlingar, men man kan finna en mängd intressanta uppgifter om hur människor har reglerat sina relationer sinsemellan, och hur de har handskats med sina ägodelar och sin ekonomi. Man får inblick i personers privat- och arbetsliv, samt deras relationer med andra personer och myndigheter. Det handlar med andra ord om vår historia på gräsrotsnivå.

Problemet med domböckerna är att det är svårt och tidsödande att hitta de historiska personer, platser och rättsfall som man är intresserad av. Anledningen är att domböckerna är omfattande, saknar index och är skrivna med handstil och språk som är ålderdomligt och svårläst.

På denna och följande sidor finns början till ett index in i Värmdö Skeppslags domböcker.
Det kommer att gradvis uppdateras med fler årgångar av domboken. Som index så innehåller det inte några bilder av domböckernas sidor, men de kan ses på Riksarkivet i Stockholm med hjälp av de källhänvisningar som finns i början på varje års index eller så kan man kontakta Gunnar Berglund på adressen nedan för att få tillgång till digitala bilder av dombokens sidor.

Synpunkter på detta index kan lämnas till ansvarig indexerare Gunnar Berglund via email [email protected]

Index

Värmdö Skeppslags Fornminnesförening

Skapad av: (2016-10-01 16:48:48) Kontakta föreningen