Stockholms Kvinnohistoriska fokuserar på att lyfta fram och diskutera aspekter av kvinnors liv, erfarenheter och gärningar. I deras regi genomförs guidade turer, visningar, utställningar, föreläsningar, samtal o.s.v runt om i Stockholms fysiska miljöer och på webben (https://www.kvinnohistoriska.se/). Bakom den ideella föreningen Stockholms Kvinnohistoriska står flera medlemmar/samarbetspartners, bl.a. olika museum, arkiv samt kulturella och akademiska organisationer och institutioner.

Vårby Fittja Hembygdsförening är mycket glada att genom Hagalunds Tvätterimuseum få vara med och bidra i Kvinnohistoriskas projekt: Aktivera Regionens Kvinnohistoria, som är ett samarbetsprojekt för att lyfta och tillgängliggöra kvinnoöden och historier i Stockholmsregionen. Det genomfördes under hösten 2022 och övriga samarbetspartners i projektet är Mångkulturellt centrum, Sveriges hembygdsförbund och Stockholms läns hembygdsförbund, och även med stöd av Region Stockholm och Kulturrådet.

Vi hälsar er nu välkomna att följa med på en digital kvinnohistorisk visning av Hagalunds Tvätterimuseum. Med stor nyfikenhet och entusiasm tog vår frågvisa besökare, journalisten och programledaren Linnea Wikblad, sig an att reda ut både det ena och andra vad gäller tvätt och tvätterskor genom tiderna. Välkommen till filmvisningen genom att klicka HÄR!

Om du däremot behöver hålla ögonen på något annat än en skärm, som t.ex. när du sorterar din tvätt, kan vi rekommendera podcastserien Kvinnans Plats. I avsnittet FRÅN ESTLAND TILL FITTJA — EN BERÄTTELSE OM TVÄTTERSKORNAS HISTORIA får du upp ögonen för hur ”den mest vardagliga handlingen, att tvätta, kan bära på stora berättelser om Stockholms arbetslivshistoria. Berättelser om facklig kamp, längtan efter frihet och en farlig resa från det krigshärjade Estland till ett tvätteri i Fittja.” (Beskrivningen från Kvinnohistoriskas hemsida)

Vi vill också tipsa om att det finns fint extramaterial med texter och foton till både filmen och podden på Kvinnohistoriska.se. Botanisera gärna runt bland de olika projekt som Kvinnohistoriska jobbar med, det finns mycket intressant att ta del av.

Vårby Fittja Hembygdsförening

Skapad av: Elin Magnusson (2023-01-07 23:02:26) Kontakta föreningen
Ändrad av: Elin Magnusson (2023-01-07 23:11:00) Kontakta föreningen

Kontakta oss

 Vårby Fittja Hembygdsförening, c/o Olle Magnusson, Floravägen 6, 141 40 Huddinge
 BESÖK (ej försändelser): Masmovägen 20-22 i Vårby. T-bana/Buss 172/740/865 till Masmo. Buss 707 till Botkyrkavägen.
 070 320 68 92[email protected]