Vårby-Haga Hagalunds Tvätterimuseum / Stockholm Museum of Laundry

Följ länken för senaste nytt från www.tvatterimuseet.se

Sveriges första och enda tvätterimuseum

Under början av 1900-talet fanns det hundratals små tvätterier på Södertörn söder om Stockholm. Med häst och vagn åkte ”stadstvättarna” in till stan en gång i veckan och hämtade stockholmarnas smutstvätt från strykinrättningar och hushåll. Vid sjöar och andra vattendrag hemma vid torpet eller småbruket gnuggades kläderna rena.

Kring Albysjön och Vårbyviken av Mälaren, i Huddinge och Botkyrka kommuner, etablerades så småningom också stora ångtvättar med många anställda. Bygdens torparflickor och statarjäntor blev där till tvätterskor. Till Fittja Familjetvätt i Alby kom på 1940-talet många estlandssvenska flyktingkvinnor för att arbeta.

Det första kända tvätteriet i Vårby-Fittjatrakten är nuvarande Hagalunds tvätterimuseum. Hit kom familjen Johansson från nuvarande Balingsholm i Huddinge för att starta tvätteri med enkel handtvätt alldeles i början av 1900-talet. 1906 är årtalet på den då uppförda torkladan. De båda bostadshusen vid Hagalund uppfördes redan vid mitten av 1800-talet.

I och vid torkladan finns sedan 1994 Hagalunds tvätterimuseum, som nu också utökats med intilliggande Röda stugan. I tvättarbostaden, den ljusa huvudbyggnaden, har Vårby-Fittja hembygdsförening sina föreningslokaler med servering inklusive kulturprogram vid öppethållande i museet. I trädgården har föreningsmedlemmar sina odlingslotter och en ambition finns hos föreningen att skapa en visningsträdgård med kulturhistoriska växter.

Tvätterimuseet håller vanligtvis öppet med servering en söndag/månad under vår och höst. I övrigt kan gruppvisningar beställas genom museets föreståndare.

Praktiska skolvisningar och andra gruppvisningar kan beställas.

För öppettider och gruppvisningar kontakta:

Olle Magnusson 070/3206892 [email protected] www.ollemagnusson.se Föreståndare för Hagalunds Tvätterimuseum

Vårby Fittja Hembygdsförening

Skapad av: (2012-11-13 11:15:11) Kontakta föreningen
Ändrad av: Vårby Fittja Hembygdsförening (2020-01-20 18:43:50) Kontakta föreningen