16 februari 2021 skrev styrelsen i Varbergs Hembygdskrets historia! Efter nära ett år utan styrelsemöte träffades 21 personer från 13 av kretsens 14 föreningar i ett videomöte för att planera framtida verksamheten. Hans-Erik Qvarnström hälsade välkomna till mötet och ledde kvällens förhandlingar efter föredragningslistan som varit presenterad på hemsidan.

Föreningarnas rapporter talade samtliga om inställda verksamheter i snart ett års tid. Glädjande nog har de flera föreningar lyckats öka sitt medlemsantal och bidragit till att kretsen totalt ökat med 8 medlemmar. Det annorlunda året har i många fall stimulerat till nya verksamhetsformer utomhus där det varit möjligt att träffas enligt gällande distansregler.

Styrelsen beslutade att kalla till ett digitalt årsmöte tisdagen den 4 maj. Då fjolårets årsmöte ställdes in kommer en verksamhetsberättelse att upprättas för 2019-2020, separata bokslut för de båda åren samt en gemensam revisionsberättelse. Handlingar till årsmötet presenteras i början av april.

Birgitta Olsson från Tvååker berättade om föreningens forskning efter kvinnor som var aktiva i rösträttsrörelsen på 1910-talet och sedan i kommunpolitiken. 11 september firar vi 100-årsdagen när kvinnan första gången fick rösta i val till riksdagen. I följande gruppdiskussioner framkom tips om hur dagen kan uppmärksammas i kretsen och enskilda föreningar. Under året visas en vandringsutställning på bibliotek i samtliga av länets kommuner med temat "starka kvinnor". Utställningen är framtagen av Hallands hembygdsråd med stöd av Bildningsförbundet och Region Halland. I augusti visas den på Varbergs bibliotek.

Varbergs Hembygdskrets

Skapad av: Varbergs Hembygdskrets (2021-02-17 06:07:32) Kontakta föreningen