Senaste årsberättelsen

ÅRSBERÄTTELSE FÖR VARA HEMBYGDSFÖRENING  2020

Årsmötet

Årsmötet 2020 hölls p.g.a. pandemin digitalt den 5 – 20 november. 27 medlemmar deltog genom post- eller mail-röstning.

Styrelsen

Styrelsen är efter årsmötet oförändrad, dvs. ledamöterna Sylvie Andersson, Bengt Fåglefelt, Conny Gejland, Britt Höglund, Ingemar Olsson, Jerker Pettersson och Tobias Svantesson samt ersättarna Stefan Aldén, Ove Branell och Henrik Svantesson. Ordförande har varit Ingemar Olsson, vice ordförande Britt Höglund och sekreterare Bengt Fåglefelt. Kassörssysslan har skötts av Sylvie Andersson.

Ansvarig för föreningens föremålssamlingar är Tobias Svantesson, för föreningens arkiv Bengt Fåglefelt och för fotosamlingen Ingemar Olsson.

Styrelsen har under 2020 inte sammanträtt, utan kontakterna mellan ledamöterna har skett via mail och telefon.

Revisorer och valberedning

Revisorer har varit Magnus Andersson och Johan Wikström med Yvonne Wristel och Erika Karlsson som ersättare. Valberedningen har utgjorts av Michael Johansson, sammankallande, och Mats Widell.

Medlemmar

Vid årets ingång hade föreningen 58 årsbetalande och 10 ständiga medlemmar. Vid 2020 års utgång var 58 årsbetalande och 11 ständiga medlemmar.

Vara hembygdsförening är medlem i Barne och Laske hembygdskrets och Västergötlands hembygdsförbund.

Årsavgiften

Medlemsavgiften var under 2020 100 kr för årsbetalande och 1000 kr för ständiga medlemmar.

Höstmötet

Det traditionella höstmötet uteblev p.g.a. coronapandemin.

Utställningen i Bengtssonska magasinet

Temat för sommarens utställning i Bengtssonska havremagasinet var ”Varafamiljer och skolklasser”. Utställningen hölls öppen kl. 11 – 14 helgfria lördagar fr.o.m. den 4 juli t.o.m. den  28 augusti. Den visades även vid andra tillfällen för grupper. Sammanlagt besöktes utställningen under året av ca 160 personer. Som guider fungerade bland andra Ingemar Olsson, Sylvie Andersson, Jormar och Tobias Svantesson samt Olof Johansson.

Verksamheten i övrigt

Föreningens studiecirkel med tretton deltagare avbröt i mars sin verksamhet.Föreningen förvaltar sedan många år Bengtssonska havremagasinet, Oljekällaren och Idas paviljong. Föreningens arkiv förvaras dels i Vara kommuns arkiv på Torggatan (gäller i synnerhet handskrifter och särskilt värdefullt material) och dels i magasinet. En del föremål och fotografier förvaras i Amandas hus i Helås. De flesta föremålen finns dock i Bengtssonska magasinet.

Föreningens hemsida finns på www.hembygd.se/vastergotland/vara.

Webmaster är Gunnar Olsson.

Vara den 2021-05-11

Ingemar Olsson            Britt Höglund                     Bengt Fåglefelt