Vänge Hembygdsförening inrättade år 2006 ett musikstipendium på 2.000 kr till minne av riksspelman Hjort Anders Olssonsom bodde i Vänge 1913-1931

Ett stort grattis till 2022 stipendiater från Vängeskolan!

Ärna Nyström:  ”Ärna har en stor musikalisk bredd och genuin nyfikenhet då det kommer till musik. Hon har visat stort intresse av att lära sig spela nya instrument, så som t.ex. blockflöjt, elbas och trummor. Ärna har också övat flitigt på pianot och detta har lett till att hon hunnit spela mycket repertoar. Hon är intresserad och tycker det är kul att sitta och undersöka pianots klangvärld. Fortsätter hon att jobba så här kan inget stoppa henne!”

Ian He: ” Ian har på kort tid utvecklats snabbt i sitt pianospel. Han har visat att övning lönar sig då han hunnit med flera stycken på kort tid. Ian är alltid intresserad och glad när han kommer till både musik- och pianolektionerna och vill gärna lära sig mer och är ett musikaliskt föredöme för andra. Han har framtiden för sig!”

Roxanna Sjöstedt”Roxanna har under läsårets gång tagit för sig mycket under musiklektionerna. Hon har visat vägen för sina kamrater och varit lyhörd och intresserad av att ta sig an nya musikaliska utmaningar, både individuellt och tillsammans med andra. Hoppas du i framtiden väljer att fortsätta på den inslagna vägen och med tiden hittar ett instrument att fördjupa dig ytterligare i, varför inte elbas?”

~ Vänge hembygdsförening i samarbete med Vängeskolan ~

Vänge Hembygdsförening