Många glada nyheter för alla Ekeby-vänner!

Länsstyrelsen i Uppsala län har beviljat ett projektstöd för restaurering av Väderkvarnen Vänge-Ekeby.
Stödet från landsbygdsprogrammet 2014–2020 finansieras delvis av pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Syftet med projektet är att bidra till bevarandet av väderkvarnen inom byggnadsminnet Vänge-Ekeby, av både lokala och regionala kulturhistoriska skäl. Ett annat syfte med projektet är att göra miljön kring Vänge-Ekeby och mer attraktiv för besökare.

Målet med projektet är att lägga om stickspåntaket, att restaurera fönstren samt att rödfärga ytterpanelen på väderkvarnen.

Länsstyrelsen i Uppsala län har också beviljat ett projektstöd för restaurering av Karlssongården- Hembygdsgården i Vänge-Ekeby. Stödet kommer som ovanstående stöd från landsbygds­programmet 2014–2020 och finansieras delvis av pengar från Europeiska jordbruks­fonden för landsbygdsutveckling.

Syftet med projektet är att bevara den kulturmiljö som Karlssongårdens mangårdsbyggnad utgör. Projektet bidrar till att miljön kring Vänge-Ekeby och dess hembygdsgård upplevs som mer attraktiv, vilket bedöms viktigt för orten samt besökare på hembygdsgården.

Målet med projektet är att restaurera mangårdsbyggnadens kök, farstu och pardörrar samt restaurera mangårdsbyggnadens sju innanfönster och inre fönsterkarmar.

Länsstyrelsen i Uppsala län har återigen beviljat ett projektstöd till Vänge Hembygdsförening! Denna gång för ett "Tillgänglighets- och informationsprojekt". Stödet kommer som ovanstående stöd från landsbygds­programmet 2014–2020 och finansieras delvis av pengar från Europeiska jordbruks­fonden för landsbygds-utveckling.

Syftet med projektet är att tillgängliggöra kulturmiljön på hembygdsgården i Vänge-Ekeby samt att utveckla hembygdsgården som besöksmål.

Målet med projektet är att

• samla in nytt material för texter om hembygdsgården och dess människor, bebyggelse, kulturliv och näringsutövande
  • tillverka nya pedagogiska informationsskyltar till hembygdsgårdens byggnader, inklusive fördjupad information genom exempelvis QR-koder
  • ta fram information på andra språk än svenska och förmedla informationen till utländska besökare genom t ex skyltar eller andra kommunikationsvägar på plats på hembygdsgården
  • tillgänglighetsanpassa entrén till Karlssongården genom en ramp
  • tillgänglighetsanpassa vägar/stigar till och från vissa av hembygdsgårdens byggnader
  • anlägga en ny mindre parkeringsyta vid kvarnen
  • tillgänglighetsanpassa och säkerhetsanpassa kvarnen interiört genom bland annat mindre ramp in i kvarnbyggnaden, handledare vid trappor, utmärkning av luckor i golvet
  • tillgänglighetsanpassa informationsskyltar genom exempelvis talsyntes eller punktskrift.

Foto väderkvarnen: Anna Ölund, Upplandsmuseet.
EU-stöd
Väderkvarnen 2009