Om oss

Våmhus Gammelgård är beläget intill Lintjärn där korgmakarna än i dag lägger sitt virke i blöt för att skapa den världskända Våmhuskorgen. Kom och besök Våmhus Gammelgård, beskåda smycken skapade av människohår som Våmhuskullorna sålde under deras arbetsvandringar hela vägen bort till fjärran öster. Fika på vårt sommarcafé och se Våmhus Folkdanslang dansa in sommaren till spelmännens toner. Titta in i vår souvenirshop, kanske ska du ta med dig en Våmhusstjärna hem som får lysa upp ditt hem i mörkaste vinternätter?

Våmhus Gammelgård - Öppettider, aktiviteter, souvenirer

Våmhus Gammelgård – en prisbelönt kulturskatt vid Lintjärn
Besök våra musiebyggnader, fika, lyssna på föreläsningar och handla fint hantverk i souvenirbutiken.

På Sivarsbacken vid Lintjärns strand ligger Våmhus Gammelgård. Här finns ett tjugotal
byggnader från 1700- och 1800-talet. En del byggnader har stått på området, andra har
flyttats hit från lokala fäbodar och byar. I stugorna visas textilier, träföremål, verktyg och
unika hårarbeten. I en lada visas Orsabördige Anders Hansers vackra bildspel ”Hårkullan och korgmaka- ren”. För den fikasugne rekommenderas ett besök i serveringen.

Hantverkstradition
Våmhus har en lång och stark hantverkstradition. Det finns en stor mängd skickliga hantverkare
i byn som skapar vackra och funktionella produkter. På Gammelgården visas två av de lokala hantverken, hårarbete och spånkorgstillverkning. Under sommaren finns både hårkulla och korgmakare i arbete under dagarna samt att deras hantverk finns till försäljning i vårt lilla butik.

Beskrivning: Hårsmycken Fotograf: Hilla Aspman ©

Engagemang
Gammelgården drivs av människor som brinner för att bevara den fantastiska kulturmiljön vid Lintjärns strand. Under sommaren behöver föreningen extra händer för att kunna genomföra
de olika arrangemangen. Det kan vara allt från att sälja biljetter, göra kolbullar och steka sill, klä midsommarstången, sitta som hårkulla och korgmakare eller bara besöka Gammelgården någon gång under sommaren.

Beskrivning: Kolbullar på Våmhus Gammelgård Fotograf: Hilla Aspman ©

Framtiden
Turism, kultur och handel är viktiga tillväxtfaktorer. De lokala föreningarna ska stärka varandra och arbeta för ett starkt näringsliv i Våmhus. Gammelgården är ett led i detta och det är därför viktigt att utveckla verksamheten. Våmhus Hembygdsförening är en förening som ser framtiden an med nyfikenhet och glädje. Våra aktiviteter lockar ett stort antal besökare, men vi behöver fler medlemmar & frivilliga som vill vara med och vårdar och utvecklar Våmhus Gammelgård en av Dalarnas finaste hembygdsgårdar.
Om sommaren har vi många trevliga event så som midsommarfiranden med folkdansuppvisning av Våmhus Folkdanslag, folkmusik & sång & kulning, glödstek still & kolbulle och servering med hembakt bröd. Hårkulla & korgmakare som visar sitt unika hantverkskunnande.
Under sommaren har vi en levande Hembygdsgård med hårkullor och korgmakare som visar sitt kunnande för nyfikna besökare. Man kan komma och njuta av den vackra platsen ta en fika eller ta ett dopp i Lintjärn och se på våra hus och hårarbetes utställningar och ser på bilder från förr.

Vi har ett flertal eventdagar under sommaren och hösten se vårt program för datum & tider.

Som Hembygdsförening vill vi inte bara förvalta hus, prylar och historia. Vi vill också se framtiden an. Vi vill vara en del av ett levande samhälle och skapa mötesplatser för barn, unga och äldre i olika åldrar och med olika bakgrund. Med detta för ögonen önskar vi att just du vill bli en i gänget och driva arbetes med Våmhus Hembygdsförening eller stödja oss med ett medlemskap i vår förening.  Varmt välkommen som medlem. Tack för att Du stöder vårt arbete.

Kafé
Där kaffe, bakverk och hantverk möts!  I Vårt kafé serverar vi fikabröd, kaffe och glass.  Vi har öppet samma tider Gammelgården har öppet.

Utöver ordinarie öppettider och bussar
Är ni en större grupp som vill komma och besöka Våmhus Gammelgård? Inga problem, kontakta oss via mail [email protected] så skräddarsyr vi en dag åt er i den mån vi har kapacitet.

Beställning av souvenirer
Vill du köpa våt fina hantverk till födelsedagspresent men har inte möjlighet att komma till Våmhus? Inga problem, vi hjälper till. [email protected]

Våmhus Gammelgårds minnesfond
Med en minnesgåva hedrar du minnet av en närstående och bidrar samtidigt till att
vårda och bevara bygdens kulturarv. Vänd dig till din begravningsbyrå för att lämna din gåva.

Inträde
För att Gammelgården ska kunna leva vidare tar vi ett litet inträde. Inträdet betalas i bössor vid Gammelgården. Tack för ditt stöd.

Våmhus Gammelgård på Facebook

Varmt välkomna till oss!

Se vår film!

Beskrivning: Våmhusstjärna Fotograf: Erika Borbos

Beskrivning: Hårsmycke Fotograf: Erika Borbos

Beskrivning: Våmhuskorg Fotograf: Erika Borbos

All användning av fotografier tagna av Hilla Aspman faktureras om annat ej överenskommes med fotografen Hilla Aspman.