Tidsmaskinen

Hembygdsföreningen har under året gjort två digitala rundvandringar, så kallade tidsmaskiner, där man med hjälp av en APP i sin telefon guidas runt med bild och tal till historiska platser. Vi har gjort en runda i Stångby stationssamhälle som startar vid gamla järnvägsstationen, fortsätter längs järnvägen fram till Rossings gård, följer Rossingsväg och sedan genom byn, förbi Scharffenbergs affär, magasinet, järnvägsövergången, brandstationen och fram till Prästgården, nuvarande Torngården. Från och med den 12 november kommer det att finnas skyltar vid gamla stationen och inne på Torngården hur man gör för att ladda ner appen. Den andra rundan har vi gjort i Nöbbelöv tillsammans med Skånes hembygdsförening och länsstyrelsen. Rundan finns på både svenska och arabiska. Den är specialgjord för nyanlända invandrare och ingår i länsstyrelsens introduktionsprogram för nyanlända. Givetvis är ALLA välkomna att ta del av rundan!

Gå till sidan APP för mer information hur man gör.

Vill du se bilder och ljud på hela rundan här.

Vallkärra-Torns Hembygdsförening

Skapad av: (2017-09-26 12:37:59) Kontakta föreningen
Ändrad av: Vallkärra-Torns Hembygdsförening (2019-11-24 15:03:56) Kontakta föreningen