Trädgårdsmästarna - bra bänkläge

Från dräng till slottsträdgårdsmästare till handelsträdgård i Vallentuna

Vi får här följa hur trädgårdsmästare under två sekel har försett oss med grönsaker, frukt och blommor. Hur blev man trädgårdsmästare, vad odlade de och hur? Författaren tar oss med på en trädgårds- och släktresa till Sörmland, Finland, Blekinge, Växjö, tillbaka till Sörmland och Stockholmsområdet. Resan slutar med att hans föräldrar, som fjärde generationen trädgårdsmästare flyttar från Hässelby och startar handelsträdgård i Vallentuna. Hans kusiner blev femte generationen trädgårdsmästare och drev en av de sista handelsträdgårdarna med inriktning på grönsaker i Stockholmsområdet.

Bengt Rundqvist, agronom som arbetat med miljöfrågor hela yrkeslivet, berättar med engagemang och kunskaper och sätter in trädgårdsmästarna i ett historiskt samhällsperspektiv. Trädgårdsmästarnas verksamheter och deras familjers liv under dessa två sekel behöver berättas som delar i det svenska samhällets utveckling.

Boken innehåller rikligt med bilder och omfattar 136 sidor.

Boken säljs på hembygdstorsdagar, första torsdagen i månaderna februari till maj och september till december, kl 19-20 i Vallentuna Kulturhus, Kulturrummet.

Pris: 200 kr, medlemspris: 150 kr

Boken säljs dessutom på Vallentuna bibliotek, Hässelby museum och genom Vallentuna hembygdsförening. För beställning från hembygdsföreningen kontakta [email protected] eller [email protected]

Pris: 200 kr + eventuellt porto

Vallentuna Hembygdsförening