Vita Stenen

I mitten av 1700-talet öppnades ett nytt marmorbrott vid Gjellbeck nära Drammen i Norge. Man skulle här bryta marmorblock till den  planerade Marmorkyrkan i Köpenhamn. Blocken lastades på skutor , som sedan seglade längs den svenska kusten ner till Norges dåvarande huvudstad.

Marmorkyrkan i Köpenhamn

En av dessa skutor råkade , då den seglade utanför Valldas kust, ut för en nordlig storm. Man tog nödhamn i den södra viken av Stensholmen. Stormen vred emellertid på väst och skutan sjönk med sin last.

Den fiskande befolkningen i området har i mer än 200 år sett att det legat några vita stenblock på botten vid Stensholmen. Axel Andersson beslöt sig i början på 1900-talet att plocka upp ett av dessa stenblock. Efter flera misslyckade försök lyckades han , tillsammans med andra intresserade, lyfta stenen under den kalla vintern 1940. Stenen fraktades i land och några militärer reste den vid Valldahemmet. Här står den idag som ett monument över bondeseglationen.

Beskrivning: Stenen är uppe Fotograf: Okänd

Beskrivning: Stenen klar för transport  Fotograf: okänd